Sprawdź nowe oferty i znajdź pracę swoich marzeń.
Porozmawiajmy o Twoich potrzebach rekrutacyjnych.
Pomożemy Ci zatrudnić najlepszych pracowników lub znaleźć pracę Twoich marzeń.
Dużo się o niej mówi, lecz czy naprawdę istnieje coś takiego, jak „równowaga między życiem osobistym i zawodowym”? Co to pojęcie tak naprawdę dla nas oznacza i czy można w ogóle ją osiągnąć w „świecie na hiperłączach”?
W ostatniej dekadzie technologia stała się coraz bardziej znaczącym elementem naszego życia zawodowego – świata, w którym firmy udostępniają swoim pracownikom telefony komórkowe, laptopy i, od czasu do czasu, również tablety. Wielu pracowników w Polsce wykorzystuje skomunikowane ze sobą urządzenia do celów osobistych poza godzinami pracy, co sprawia, że granice pomiędzy życiem w pracy a czasem wolnym i rozrywką ulegają zatarciu.
Takie zacieranie się granic pomiędzy tym, co stanowi domenę pracy i tym, co tworzy świat czasu wolnego, ma istotny wpływ na poczucie szczęścia. W jaki sposób zjawisko to kształtuje sposób, w jaki współcześni ludzie postrzegają swoje życie zawodowe i sferę prywatną?
Michael Page, będący częścią PageGroup, postanowił dogłębnie zbadać to zagadnienie, przeprowadzając w Polsce w lipcu 2018 roku ankietę wśród 543 osób. Uzyskane wyniki pokazują znaczący poziom swoistego „zacierania się” granic pomiędzy tym, co tworzy sferę życia zawodowego i tego, co stanowi sferę życia prywatnego – aż 83% polskich specjalistów korzysta z co najmniej jednego podłączonego do internetu urządzenia, które służy im do pracy po godzinach.
Wydaje się, że stare powiedzenie „być zawsze pod telefonem” jeszcze nigdy nie brzmiało tak dosłownie. Ponad 83% respondentów posiada co najmniej jedno urządzenie elektroniczne (komórkę, laptop, tablet), w które wyposażyła ich firma. Zapytani o to, do jakich celów służy im takie urządzenie, 40% stwierdziło, że korzystają z niego w celach służbowych. Jednakże im wyższe stanowisko w hierarchii firmy, tym bardziej granice rozdzielające wspomniane wyżej dwa światy zacierają się – 59% menadżerów potwierdza, że wykorzystują urządzenia zarówno do celów zawodowych, jak i osobistych.
77% respondentów zgadza się z tezą, że urządzenia, którymi wspomagają się w pracy, zmieniły ich życie, a 61% zauważa, że zmiana ta ma charakter negatywny. Dane dobitnie pokazują, że życie zawodowe faktycznie nieustannie wkracza coraz głębiej w sferę prywatną. Ponad 70% respondentów odpowiada na e-maile lub odbiera telefony służbowe po godzinach pracy. Czy to naprawdę jest „nowy wzór” do naśladowania dla zapracowanych pracowników biurowych i ich przełożonych? Dlaczego tak się dzieje?
Dwa zasadnicze powody ukazują, dlaczego pracownicy pozostają skomunikowani ze swoim światem zawodowym po godzinach – poczucie odpowiedzialności (65%) oraz obowiązku (42%). Co ciekawe rozdźwięk pomiędzy tymi dwoma przyczynami ma związek z płcią – wymaga się dyspozycyjności od 55% kobiet, podczas gdy wskaźnik ten w przypadku mężczyzn wynosi aż 72%.
Jak pokazało badanie, prawie połowa respondentów (48%) byłaby gotowa wykonywać pracę podczas urlopu. Nawet jeśli miałoby to być jedynie sprawdzenie skrzynki pocztowej bądź odebranie telefonu (czy dwóch), czy to oznacza, że faktyczne wyłączenie się z tego, co dzieje się w miejscu pracy, jest coraz większym wyzwaniem w XXI wieku?
Europejskie i polskie przepisy prawa pracy mają co prawda chronić pracowników przed przepracowaniem, stresem i wypaleniem zawodowym, lecz czy naprawdę dobrze wypełniają swoje zadanie? Jednym ze sposobów, aby pomóc zarówno pracodawcy, jak i pracownikowi w odnalezieniu tej równowagi jest instytucja pracy zdalnej.
Praca zdalna umożliwia pracownikom wykonywanie pracy poza biurem, z reguły na zasadzie dobrowolności, przy wykorzystaniu urządzeń służących komunikacji, które firma im zapewnia. Jedną z zalet pracy zdalnej z perspektywy pracownika (niezależnie od tego, czy pełni funkcję kierowniczą, czy też nie) jest wzrost poziomu kontroli ich trybu i czasu pracy. Oznacza to, że pracownicy mogą zrównoważyć swój nakład pracy, dostosowując go do zakresu innych obowiązków.
Próba reprezentatywna: badanie zostało przeprowadzone na grupie 534 osób w Polsce, w tym osób bezrobotnych, pracowników i menedżerów.
Metodyka: reprezentatywność próbki została potwierdzona stopniem dopasowania danych (płeć i wykonywany zawód respondenta, proporcja osób wykonujących dany rodzaj pracy).
Metoda zbierania danych: wywiady polegały na udostępnieniu respondentom kwestionariuszy do samodzielnego wypełnienia online od lipca 2018 roku.
Jeśli chcesz wiedzieć więcej o tym, jak uzyskać życiową równowagę, sprawdź inne nasze artykuły na temat jakości życia w pracy.
Sprawdź najlepsze oferty pracy na naszej stronie internetowej.
Kluczowe informacje na temat wynagrodzeń w poszczególnych sektorach i trendów na rynku pracy.