Sprawdź nowe oferty i znajdź pracę swoich marzeń.
Porozmawiajmy o Twoich potrzebach rekrutacyjnych.
Pomożemy Ci zatrudnić najlepszych pracowników lub znaleźć pracę Twoich marzeń.
Podobnie, jak wiele innych zawodów zdominowanych przez mężczyzn, które przez lata były postrzegane jako obszary wymagające dużego nakładu siły roboczej, zdecydowanie praktyczne i stąd być może niedostępne dla kobiet, logistyka stała się niedawno obszarem o wiele bardziej skoncentrowanym na potrzebach ludzi – takim, który bez wątpienia odniósłby korzyści dzięki zwiększeniu różnorodności osób w nim zatrudnionych. Specjaliści zajmujący się rozwijaniem przedsiębiorstw i kontaktami z klientami są, prócz kierowców i pracowników magazynów, najbardziej poszukiwanymi osobami na rynku. Zarówno mężczyźni, jaki i kobiety mają na całym świecie możliwość zrobienia kariery niemal w każdej branży i sektorze biznesu – od nauk biologicznych, przez modę, handel detaliczny, aż po technologię, transport i budownictwo.
Mając na względzie rynek pracy z ograniczoną liczbą kandydatów oraz brak przedstawicielek płci pięknej w logistyce, przedsiębiorstwa powinny podjąć aktywne starania w celu zachęcenia kobiet do ubiegania się o pracę w tej branży. Należy również zapewnić odpowiednią edukację w szkołach w zakresie różnorodności dostępnych miejsc pracy oraz zmieniających się zadań w tym sektorze gospodarki tak, by ukazać spektrum możliwości, które branża ta oferuje zarówno z punktu widzenia kariery zawodowej, jak i rozwoju osobistego. Kobiety z pewnością znajdą w logistyce coś dla siebie – od stanowisk kierowniczych i tych związanych z obsługą klienta, aż po pracę w magazynach i centrach dystrybucji.
Jak podkreślono w raporcie przygotowanym przez PwC pod tytułem „Wygrać wyścig o najlepszych” liczne badania potwierdzają bezpośredni związek między siłą roboczą opartą na większej równowadze płci w logistyce a wyższym wskaźnikiem rentowności. Okazuje się, że przedsiębiorstwa działające w branży logistycznej, które zatrudniają więcej kobiet w grupie osób zarządzającej firmą, osiągają o znacznie lepsze wyniki niż ich konkurenci – w przypadku rentowności sprzedaży różnica ta wynosi 16%, zaś jeśli chodzi o zestawienie rentowności i zainwestowanego kapitału – sięga nawet 26%.
Mimo, że istnieje tak wiele dobitnych dowodów, potwierdzających szereg zalet obecności kobiet w logistyce, w branży transportowej i logistycznej wciąż dominuje przekonanie, że nie są to sektory „tradycyjnie przewidziane dla kobiet” i że oferują one kobietom skromne możliwości zrobienia kariery, a to z kolei znacząco utrudnia podejmowanie działań w celu promowania różnorodności płciowej. Regułą jest, że środowiska skupione w dużym stopniu na działaniach operacyjnych mają niższe wskaźniki różnorodności płci w miejscu pracy.
„Ponieważ coraz więcej kobiet podejmuje kształcenie w szkołach wyższych na kierunkach związanych z logistyką, uzasadnione wydają się prognozy zakładające, że liczba doskonale wykształconych i przygotowanych do zawodu kobiet na rynku pracy znacząco wzrośnie. Ważne jest, aby kobiety postrzegały branżę logistyczną jako obszar, w którym szansa zrobienia kariery jest realna” – podsumowuje Michalina Kies, Manager Manufacturing & Supply Chain w Michael Page.
Zapotrzebowanie na specjalistów z branży logistycznej występuje w wielu obszarach działalności przedsiębiorstw. Fakt, że branża ta jest w tak dużym stopniu zdominowana przez mężczyzn, może zniechęcać. W różnych obszarach logistyki funkcjonują specyficzne kultury i wiele z nich wciąż cechuje brak równowagi, jeśli chodzi o zróżnicowane ze względu na płeć pracowników. Bez względu na to, czy chodzi o transport drogowy, czy powietrzny, w każdym sektorze występują określone wyzwania. Sektor wysyłkowy jest obszarem, który stanowi szczególne wyzwanie dla zmieniającego się oblicza całej branży. Kobiety są w nim bowiem narażone na przeszkody, z którymi mężczyźni nie muszą się zmagać. W artykule Business Line pod tytułem „W branży wysyłkowej kobiety nie są już w tak trudnej sytuacji, jak kiedyś” Sanjam Sahi Gupta – dyrektor Sitara Shipping Ltd i Astral Freight Forwarders Ltd – stwierdziła: „niestety istnieje sporo uprzedzeń wobec młodszych stażem kobiet, związanych z kwestiami bezpieczeństwa. W wielu przedsiębiorstwach funkcjonuje polityka oparta na zasadzie „tu nie ma miejsca dla praktykantek”, która w założeniu ma pomóc ochronić firmy przed ewentualnymi roszczeniami z tytułu przemocy wobec kobiet”.
Pojawia się zatem pytanie, w jaki sposób przedsiębiorstwa z branży logistycznej mogą zmienić kulturę, która panuje w ich zespołach, tak, aby kobiety poczuły się pewniej i były bardziej skłonne do pracy w tym sektorze. Nie ulega wątpliwości, iż różnorodność powinna być głównym celem działalności biznesowej, a zróżnicowane zespoły nigdy nie rozwiną skrzydeł, jeżeli ich kultura organizacyjna nie będzie inkluzyjna.
Myślenie o tym, w jaki sposób sektor logistyki może ewoluować i wygrać wyścig o pozyskanie najlepszych – w tym zatrzymanie osób utalentowanych, wywodzących się z różnorodnych kręgów – sprowadza się zatem do spełnienia potrzeb i oczekiwań osób aktualnie w nim zatrudnionych. Czy branża ta jest w stanie zaoferować elastyczne warunki pracy? W jaki sposób przełoży się to na jej bieżące funkcjonowanie i podejmowane działania? Aby zatrzymać najlepszych, należy dogłębnie zająć się tym zagadnieniem, szczególnie jeżeli pracownicy mają dodatkowe obowiązki, jak dowożenie i przywożenie dzieci ze szkoły. To właściwy moment, by rozważyć elastyczność na wszystkich poziomach zatrudnienia, w tym na poziomie pracowników fizycznych, tak, aby bardziej zróżnicowana grupa osób związała się z branżą logistyczną na dłużej.
Warto również pamiętać, że liderzy w sektorze logistyki muszą myśleć o przyszłych rezerwach kadrowych – nie tylko z perspektywy płci, lecz również z punktu widzenia łącznej liczby utalentowanych pracowników. W jaki sposób zatem należy to zrobić? Konieczne są działania oddolne, nakierowane na praktyki zawodowe i absolwentów szkół oraz uczelni. Należy również nakreślić przyszłym pracownikom możliwości zrobienia kariery w logistyce.
Coraz większa rola kobiet na rynku pracy może mieć znaczący wpływ na sektor zamówień publicznych i łańcucha dostaw. Aby mogło tak się stać, konieczna jest jednak zmiana kultury, która wyklucza kobiety z branży logistycznej. Jak wspomniano powyżej, badania potwierdzają, że zaangażowanie większej liczby kobiet – liderek, w tym członkiń zarządu, menadżerek i kierowniczek, przekłada się na lepsze wyniki biznesowe. Branża potrzebuje wzorów do naśladowania i liderek, które będą inspirować inne kobiety do podążania w ich ślady.
Jeżeli chcesz porozmawiać na ten temat w szerszym kontekście lub dowiedzieć się, w jaki sposób możemy pomóc Ci zwiększyć różnorodność Twojego zespołu, skontaktuj się z najbliższym oddziałem Michael Page.
Chcesz porozmawiać z nami o swoich potrzebach rekrutacyjnych?
Kluczowe informacje na temat wynagrodzeń w poszczególnych sektorach i trendów na rynku pracy.