Zabytkowy czarny telefon z tarczą obrotową na stole.

Wywiady telefoniczne stają się coraz bardziej popularne wśród pracodawców jako wstępna metoda poznawcza, przygotowująca do bezpośrednich rozmów twarzą w twarz. Zwiększają elastyczność kandydatów i dają większą szansę na kontakt z najlepszymi talentami, które mogą nie być w stanie uczestniczyć osobiście na każdym etapie procesu rozmowy kwalifikacyjnej.

Podczas tych rozmów, zadawane pytania bazują na kompetencjach danej osoby i skupiają się na jej zachowaniu, co najbardziej interesuje pracodawców. Uważa się, że jest to najlepszy wyznacznik tego, jak dana osoba poradzi sobie z przyszłymi sytuacjami. 

Aby pomóc Ci przygotować się do następnej telefonicznej rozmowy kwalifikacyjnej, zebraliśmy naszym zdaniem, kilka najważniejszych wskazówek dotyczących odpowiadania na pytania, które opierają się na kompetencjach. Dowiesz się, czego się spodziewać w sytuacji, gdy odbierzesz telefon od potencjalnego pracodawcy. 

Czym są kompetencje?

W przypadku, gdy rozmowy będą koncentrować się głównie na pytaniach, dlaczego ubiegałeś się o daną pozycję, jaką wartość dodaną możesz wnieść do danego zespołu lub jakie są Twoje zainteresowania - Twoja odpowiedź będzie wymagać opisania doświadczenia zdobytego w przeszłości, aby udowodnić, że masz wymagane kwalifikacje i inicjatywę, której szuka pracodawca.

Poniżej przedstawiamy kilka kluczowych kompetencji, które pracodawcy mogą chcieć zidentyfikować w trakcie trwania całego procesu rozmowy kwalifikacyjnej.

  • Kompetencje indywidualne – wiedza, niezależność, uczciwość.
  • Kompetencje menadżerskie – cechy przywódcze, zarządzanie czasem, delegowanie zadań.
  • Kompetencje analityczne – zdolności w podejmowaniu decyzji i rozwiązywania problemów.
  • Kompetencje interpersonalne – kompetencje społeczne, takie jak budowanie relacji.
  • Kompetencje motywacyjne – inicjatywa, chęć do działania, ambicja.

Jak zachowywać się podczas rozmowy kwalifikacyjnej  przez telefon?

Rozmowy kwalifikacyjne przez telefon mogą być trudne. Ciężej przedstawić swoją prawdziwą osobowość i entuzjazm przez telefon niż na żywo. Oto proste wskazówki, jak wyrazić pewność siebie podczas rozmowy:

  1. Mów jasno, konkretnie i zwięźle.
  2. Znajdź ciche miejsce na rozmowę, by nie ulec rozproszeniu.
  3. Nikt nie widzi Twojej ekspresji i mowy ciała. Staraj się pokazać pewność siebie zachowując spokój i naturalność.
  4. Bądź przyjazny, dopasuj swój ton wypowiedzi i język jakim się posługujesz.
  5. Opowiadaj o swoim dotychczasowym doświadczeniu z entuzjazmem.
  6. Nie bój się humoru i pokaż się również z tej zabawnej strony.

Jak odpowiadać na pytania kompetencyjne?

Podobnie jak w przypadku rozmowy twarzą w twarz, zastosuj technikę STAR do skonkretyzowania swoich odpowiedzi.

SITUATION (S) – opisz sytuację, z którą miałeś do czynienia, która ukazuje umiejętności wymagające potwierdzenia.
TASK (T) – omów zadanie lub jakie kroki należało podjąć w celu naprawy sytuacji.
ACTIONS (A) – omów zastosowany sposób działania, który pozwolił na ukończenie zadania.
RESULT (R) – podziel się ogólnym wynikiem tego doświadczenia.

W wywiadzie kompetencyjnym, będziesz musiał opisać przebieg dotychczasowej kariery lub zdobyte doświadczenie, które pokazuje jak poradziłeś sobie z sytuacjami i czego się z nich nauczyłeś. Może to dotyczyć sposobu naprawy błędu jaki popełniłeś, pokonanie problemu z kolegą z pracy, a może po prostu prawidłowo wykonane zadanie, które zostało Ci przypisane.

Powinieneś starać się omówić te sytuacje, wyraźnie zaznaczając wyzwania jakim musiałeś stawić czoła. Dokładnie opowiedz sposób, w jaki je przezwyciężyłeś i jak to doświadczenie wpłynęło na Ciebie samego. Nawet jeśli cała sytuacja miała ogólnie negatywny charakter, ważne aby zakończyć historię pozytywnym akcentem. Podsumuj jak dzięki temu rozwinąłeś się jako osoba i udoskonaliłeś w tym czym się obecnie zajmujesz.

Jak przygotować się do wywiadu kompetencyjnego?

Ważne jest, aby zastanowić się jakiego rodzaju przygotowania potrzebujesz. Pomyśl, jakie kluczowe kompetencje są najbardziej wymagane do ubieganej roli. Biorąc pod uwagę konkretną płaszczyznę w jakiej będziesz sprawdzany, rozpocznij od spisania całego życiowego doświadczenia, do którego może odnieść się osoba pytająca. To zaoszczędzi Ci dużo czasu w wykreowaniu sprawnej odpowiedzi, popartej przykładami, którymi podzielisz się podczas rozmowy.

Zaletą odbywania rozmowy kompetencyjnej przez telefon jest możliwość posiadania wszystkich przykładów ze wszelkimi szczegółami spisanymi przed sobą na kartce, do których masz swobodny dostęp przez okres trwania całego wywiadu.  

Jeśli szukasz dalszej pomocy w nadchodzącym wywiadzie kompetencyjnym, przejrzyj nasze porady dotyczące rozmów kwalifikacyjnych. W Michael Page posiadamy ponad 40-letnie doświadczenie w rekrutacji, a więc możemy pomóc Ci w przygotowaniu się do poszukiwania pracy. Jeśli chcesz nawiązać kontakt z jednym z naszych specjalistów skontaktuj się z nami już dziś.

 

Szukasz pracy?

Sprawdź najlepsze oferty pracy na naszej stronie internetowej.

Aplikuj teraz

Przegląd Wynagrodzeń

Kluczowe informacje na temat wynagrodzeń w poszczególnych sektorach i trendów na rynku pracy. 

Dowiedz się więcej

Dołącz do ponad tysiąca czytelników!

Otrzymuj bezpłatny newsletter z cotygodniową porcją porad.