Wiele osób szuka nowej pracy, ponieważ czuje, że w obecnej nie może się rozwijać. Ludzie nie rezygnują jednak z pracy – rezygnują oni ze swoich szefów. Większość pracowników narzeka na siedzenie do późna czy niskie zarobki, lecz tym, co sprawia, że naprawdę odchodzą jest złe zarządzanie. Dobra wiadomość jest jednak taka, że możesz poprawić sytuację w swoim miejscu pracy, stosując 4 poniższe strategie.

1. Zidentyfikuj źródło problemu

Przyczyną wielu problemów jest zła komunikacja. Popraw przepływ informacji między tobą a menedżerem, a będziesz szczęśliwszy i bardziej produktywny. Prawda jest taka, że większość menedżerów mogłaby lepiej się komunikować. Czasem nie zdają sobie oni jednak sprawy ze swych niedoskonałości – jak zresztą my wszyscy. Może wydaje im się, że ich oczekiwania i wskaźniki KPI wystarczą i dodatkowe wyjaśnienia nie będą potrzebne? W takim przypadku pracownik właściwie nie wie, jaki jest cel jego pracy. Umów spotkanie i przedstaw menedżerowi swoje argumenty oraz przedyskutuj cele. Jeśli w wyniku waszej rozmowy twoja produktywność wzrośnie, może to oznaczać, że twój szef otrzymał cenną lekcję komunikacji międzyludzkiej i wyciągnął z niej wnioski. 

2. Rozmowa, rozmowa i jeszcze raz rozmowa

Jeśli masz problem ze znalezieniem czasu, by przedyskutować swoje wątpliwości na drodze formalnej lub też nie czujesz się komfortowo rozmawiając w towarzystwie kolegów, poproś szefa o spotkanie twarzą w twarz. To dobra strategia w przypadku, gdy twój menedżer stawia ci nierealistyczne wymagania – a dzieję się tak zapewne dlatego, że nie wie on, czym właściwie się zajmujesz. Opisz mu swoje bieżące obowiązki, a następnie poproś, by pomógł ci ustalić priorytety, biorąc pod uwagę twoją rolę w firmie. 

3. Przygotuj się!

Nieumiejętność słuchania to najczęściej wymieniana denerwująca cecha menedżerów. Nic dziwnego, komunikacja jednostronna zabija motywację! Zanim jednak dojdzie do spotkania, zastanów się, co powiesz – to kluczowe. Zrób sobie listę tematów, które chcesz poruszyć i na bieżąco wprowadzaj do niej poprawki podczas spotkania. Dzięki temu nie umknie ci żadna myśl, która pojawi się podczas rozmowy. Trzymaj się listy, a nie pogubisz się i łatwo wrócisz do tematu, jeśli rozmówca ci przerwie lub stracisz wątek.

4. A jeśli wszystko inne zawiedzie…

Robiłeś, co mogłeś, by szef się zmienił, lecz twoje starania nie przyniosły rezultatu? W takim przypadku, jeśli oczywiście chcesz zostać w tej firmie, musisz sam spróbować się zmienić. David McClelland, autor poruszający m.in. temat motywacji, zidentyfikował trzy główne czynniki motywujące nas w życiu. To dążenie do przynależności i władzy oraz ambicja. Obserwując i odzwierciedlając główny motyw swojego menedżera, zaczniesz lepiej go rozumieć. Jeśli napędza go ambicja, problemy podwładnych będą obchodzić go mniej niż cele firmy; jeśli zależy mu na przynależności, musisz myśleć o potrzebach pracowników, a jeśli jego motywatorem jest władza… wtedy musisz bardzo uważać!

Podsumowanie

Zapamiętaj poniższe wskazówki – przydadzą ci się w relacji z trudnym szefem:

  • Pierwszym krokiem powinno być zawsze umówienie spotkania 
  • Przygotuj się! Wiedz, co chcesz powiedzieć i powiedz to
  • Znajdź jasne i spójne metody komunikowania się ze swoim menedżerem
  • Obserwuj i dopasuj swoją strategię do tego, co motywuje twojego szefa
  • Jeśli wszystko inne zawiedzie, rozważ alternatywne opcje.

Jeśli nie możesz porozumieć się z szefem, być może nadszedł czas na zmianę pracy? Sprawdź nasze oferty pracy i aplikuj!

Szukasz pracy?

Sprawdź najlepsze oferty pracy na naszej stronie internetowej.

Aplikuj teraz

Przegląd Wynagrodzeń

Kluczowe informacje na temat wynagrodzeń w poszczególnych sektorach i trendów na rynku pracy. 

Dowiedz się więcej

Dołącz do ponad tysiąca czytelników!

Otrzymuj bezpłatny newsletter z cotygodniową porcją porad.