Sprawdź nowe oferty i znajdź pracę swoich marzeń.
Porozmawiajmy o Twoich potrzebach rekrutacyjnych.
Pomożemy Ci zatrudnić najlepszych pracowników lub znaleźć pracę Twoich marzeń.
Jako zleceniobiorca powinieneś swobodnie przebierać w ofertach pracy, ponieważ jest ich o wiele więcej niż dostępnych na rynku kandydatów. Jednak same umiejętności techniczne nie są już wystarczające, aby zdobyć najlepsze zlecenia – potrzebujesz również kompetencji miękkich w branży IT.
Definicja kompetencji miękkich odnosi się zazwyczaj do umiejętności interpersonalnych – innymi słowy, są to kwalifikacje, które ułatwiają dobrą współpracę z innymi oraz szybkie odnalezienie się w dynamicznie zmieniających się sytuacjach i różnych środowiskach.
Kompetencje twarde to podstawowe umiejętności techniczne, których potrzebujesz, aby wykonywać swoją pracę, takie jak znajomość języka programowania, baz danych czy konkretnych frameworków. Z drugiej strony, kluczowe kompetencje miękkie dla specjalistów z branży IT to niezbędne umiejętności nietechniczne. Przykłady kompetencji miękkich w branży IT obejmują komunikację werbalną, umiejętność rozwiązywania problemów czy krytycznego myślenia.
Twoja wiedza techniczna jest niewątpliwie ważna w zdobyciu zlecenia, ale poza nią większość pracodawców wymaga posiadania kompetencji miękkich w branży IT.
„Dotyczy to w szczególności tych kandydatów, którzy muszą wdrażać istotne zmiany w firmie lub są zatrudniani do zarządzania projektami lub pełnienia funkcji kierowniczych” – wyjaśnia Justyna Ostropolska, Head of IT Contracting w firmie Michael Page.
Na przykład, kierownik działu bezpieczeństwa (SCO) lub specjalista ds. bezpieczeństwa informacji (ISO) powinien informować wszystkie osoby zainteresowanie o znaczeniu utrzymania bezpieczeństwa w firmie.
„Wszyscy obecnie szukają silnych, dobrze komunikujących się kandydatów, którzy są w stanie połączyć umiejętności z obszaru biznesu i IT” – dodaje Ostropolska.
Oto lista najpopularniejszych kompetencji miękkich dla specjalistów z branży IT, dzięki którym wyróżnisz się na tle konkurencji.
Jak wspomnieliśmy wyżej, jest to najważniejsza z miękkich kompetencji pracowników branży IT. Poza wiedzą techniczną muszą posiadać także umiejętność wytłumaczenia różnym osobom w firmie, jak i dlaczego wykonują poszczególne czynności, używając prostego, zrozumiałego języka.
Mówimy tu o zdolności do efektywnej pracy w zmieniającym się środowisku. Musisz być otwarty i wystarczająco elastyczny, aby zaakceptować pojawiające się w ostatniej chwili zmiany i w razie potrzeby dostosować kierunek działań.
„Charakter pracy kontraktora IT polega na tym, że powinieneś być w stanie szybko się odnaleźć w każdej z powierzonych Ci ról, bez potrzeby odbycia zbyt wielu szkoleń lub prowadzenia Cię za rękę” – mówi Ostropolska. „Musisz być odporny i z łatwością pracować w różnych zespołach”.
Managerowie ds. rekrutacji chcą zobaczyć, jak specjaliści IT sprawdzą się w szukaniu kreatywnych rozwiązań i często zaskakujących problemów. Równie ważne jest myślenie analityczne, ponieważ pomaga ono podchodzić do problemów w sposób logiczny i uporządkowany oraz „otwarta” głowa, w której pojawiają się pomysły czy rozwiązania.
Ponieważ kontraktorzy IT wnoszą do firmy wyjątkową, zewnętrzną perspektywę, mogą często zadawać właściwe pytania i stosować umiejętne i korzystne rozwiązania w krytycznych momentach – co jest silnym atutem z punktu widzenia kompetencji miękkich.
Dla zleceniobiorców zarządzanie czasem jest kluczowe – zostali zatrudnieni, aby wykonać określone zadanie i uzyskać wyniki w określonym, często krótkim czasie. W związku z tym zdolność do ustalania priorytetów i bycia zorientowanym na wyniki jest kluczową umiejętnością.
Ponieważ czasu na szkolenia jest niewiele, kontraktorzy powinni uważnie słuchać i zwracać uwagę na szczegóły, a także upewnić się, że dobrze zrozumieli powierzone im zadania.
Zleceniobiorcy często muszą wkroczyć w stresujące środowisko, na przykład gdy zespół jest przepracowany, znajduje się pod presją i oczekuje odciążenia, lub gdy istnieją napięte terminy na stworzenie nowego projektu od podstaw.
Nawet jeśli pracujesz zdalnie – jak robi to wielu zleceniobiorców w dzisiejszych czasach – zdolność do porozumienia się z członkami zespołu, nawet jeśli jest to rozmowa w formie wideokonferencji, również ma duże znaczenie. Poczucie humoru i umiejętność nawiązywania relacji osobistych z innymi to ważna część pracy w branży IT.
„Jedną z miękkich kompetencji w branży IT, która sprawi, że będziesz pożądany jako zleceniobiorca, jest Twoja zdolność do dzielenia się lub przekazywania Twoich umiejętności innym. Oznacza to, że kiedy odejdziesz, oni będą mieli odpowiednią wiedzę, aby móc kontynuować pracę bez Ciebie” – zauważa Ostropolska.
Co więc zrobić, jeśli nie jesteś pewien, że masz kompetencje miękkie lub nie wiesz, jak je podkreślić w swoich dokumentach aplikacyjnych lub podczas rozmów kwalifikacyjnych?
Rozwój osobisty jest zawsze ważny. Rozważ wzięcie udziału w kursach online, które pomogą Ci rozwinąć kompetencje miękkie.
Ponadto doświadczona agencja rekrutacyjna będzie w stanie pomóc Ci określić Twoje kompetencje miękkie i doradzić, jak napisać CV, aby jak najlepiej wyeksponować Twoje mocne strony.
Obecnie kompetencje twarde i miękkie liczą się równie mocno. Mało kto chce mieć w projekcie świetnego specjalistę technicznego, który nie potrafi rozmawiać z zespołem czy podzielić się swoją wiedzą.
Pamiętaj zatem aby obok swoich doświadczeń projektowych i umiejętności technicznych, pokazać w CV swoje kompetencje miękkie.
Michael Page posiada szeroką sieć kontaktów. Znamy wielu pracodawców, którzy poszukują osób na stanowiska w branży IT. Jako doświadczeni rekruterzy łączymy kandydatów z klientami w celu realizacji zleceń IT we wszystkich sektorach i na wszystkich rynkach, zarówno globalnie, jak i lokalnie.
Nowe możliwości wysokiej jakości zleceń IT są na wyciągnięcie ręki. Jesteś gotowy, aby je odkryć?
Sprawdź najlepsze oferty pracy na naszej stronie internetowej.
Kluczowe informacje na temat wynagrodzeń w poszczególnych sektorach i trendów na rynku pracy.