Mężczyzna dzwoni i trzyma dziecko obok laptopa.

W następstwie pandemii COVID-19 praca zdalna stała się normą dla większości zatrudnionych. Chociaż wielu uznało ją za sposób na zachowanie work-life balance, to związane z nią wymagania zatarły granicę pomiędzy życiem osobistym a zawodowym.

Praca zdalna – szczególnie podczas lockdownu – może obciążyć psychicznie osoby próbujące „utrzymać się na powierzchni” i prowadzić do chronicznego wypalenia. Uświadomienie sobie, jak ważne jest poczucie własnej wartości i zdrowie psychiczne, doprowadziło wielu pracowników do odejścia z firm o nieprzyjaznej kulturze organizacyjnej.

Jednocześnie próba zachowania równowagi pomiędzy pracą a życiem osobistym jest dużym wyzwaniem. Chociażby otrzymanie z pozoru niewinnego e-maila z pracy o godzinie 18 często może wiązać się z przykuciem do biurka na parę kolejnych godzin. Wielu pracowników ma wówczas problem z ustaleniem priorytetów i asertywnością.

Niektórzy wybrali pracę w modelu work-life integration (co oznacza na przykład jednoczesne wieszanie prania i udział w telekonferencji). Pamiętaj jednak, że w tym wypadku wciąż musisz świadomie starać się zrównoważyć „pracę” i „życie”, nie pozwalając, by praca zajęła cały dostępny czas. Potrzebne jest wprowadzenie jasnych granic, które pozwolą poprawić równowagę między sprawami zawodowymi a prywatnymi.

Ustal swoje granice

Pierwszą rzeczą, jaką musisz wiedzieć na temat osiągania i poprawy work-life balance jest fakt, że nic nie dzieje się samo. Harmonijna równowaga zaczyna się od Ciebie – a dokładnie od proaktywnego ustalania priorytetów. Work-life balance rozpoczyna się jeszcze przed rozpoczęciem pracy. Tworząc listę priorytetów i ustalając granice życia zawodowego, stawiasz duży krok w kierunku osiągnięcia pożądanej równowagi zanim jeszcze postawisz swoją stopę w biurze – choćby domowym.

Stwórz listę priorytetów

Doskonałym punktem wyjścia jest ustalenie jasnych priorytetów. Praca zazwyczaj zajmuje większą część życia każdego człowieka i warto od czasu do czasu poświęcić chwilę, aby przemyśleć następujące pytania: co jest dla Ciebie ważne i w jakich aspektach nie uznajesz kompromisów?

Rzecz jasna, różni ludzie udzielą różnych odpowiedzi. Na przykład dla Ciebie priorytetem może być zdrowie, dlatego Twoim must-have będzie zarezerwowanie czasu na ćwiczenia fizyczne. Inne osoby wolą przeznaczyć czas dla rodziny i przyjaciół, na swoje hobby lub skupienie się na samorozwoju.

Ustal swoje własne reguły

Gdy zidentyfikujesz już swoje priorytety, ustal granice dotyczące pracy. Zdecyduj, ile czasu potrzebujesz dla siebie i wyznacz punkt dnia, w którym zakończysz aktywność zawodową. Ważne jest, aby zrobić to na samym początku, ponieważ łatwo jest wpaść w wir obowiązków i zaniedbać swoje priorytety. Możesz na przykład ustalić zasadę, że pracować będziesz wyłącznie w oficjalnych godzinach pracy, co oznacza zero wieczornych telefonów i e-maili pisanych na ostatnią chwilę.

Zapewne każdy podejdzie do tematu trochę inaczej. W niektórych przypadkach trzeba wziąć pod uwagę czynniki, takie jak napięte deadline’y, sytuacje kryzysowe czy zobowiązania wobec innych współpracowników. Jednak cel jest prosty, miej kontrolę nad swoim własnym czasem i o niego dbaj. Nikt nie zrobi tego za Ciebie.

Znajdź firmę, która do Ciebie pasuje

Oprócz odpowiedniego planowania swojego czasu, równie istotne jest znalezienie organizacji, dla której ważny jest komfort pracowników. Osiągnięcie work-life balance może być wyzwaniem, jeśli firma, dla której pracujesz, nie uznaje samopoczucia swoich ludzi za priorytet.

Organizacje mogą oferować benefity pracownicze, takie jak dni wolne na szczególne okazje, dofinansowanie usług z branży wellness, np. siłownia, wolny czas w zamian za nadgodziny czy elastyczne zasady pracy. Niektóre firmy mogą jednak nie być w stanie zaoferować wielu benefitów i jest to zrozumiałe, szczególnie jeśli dotyczy to niewielkiej lub nowej organizacji. Dlatego, niezależnie od benefitów, pracodawca nie powinien kontaktować się z Tobą w dni wolne ani odzywać się w sprawach zawodowych poza czasem pracy. Nawet jeśli godziny pracy w danej firmie są długie, upewnij się, że ma ona stosowne procedury w zakresie dbania o work-life balance pracowników.

Efektywnie zarządzaj swoim czasem na pracę i odpoczynek

Umiejętne zarządzanie czasem przeznaczonym zarówno na pracę, jak i odpoczynek, jest kluczem do osiągnięcia work-life balance. Jeśli będziesz przestrzegać wcześniej ustalonych przez siebie granic i priorytetów, poprawi się nie tylko Twoje samopoczucie, ale również produktywność i komfort.

Popraw wydajność w pracy

Dobrym pomysłem na zwiększenie wydajności jest ustalenie hierarchii obowiązków do wykonania. To pozwoli Ci na wykonanie zadań priorytetowych w pierwszej kolejności i ostatecznie da więcej czasu dla siebie.

Poproś swojego przełożonego o zestaw KPI i razem określcie zadania priorytetowe. Ustal, które zadanie pozwoli Ci osiągnąć zamierzony cel oraz jak do niego dojść. Dzięki temu optymalnie wykorzystasz swój wysiłek na zadania najbardziej wartościowe dla firmy, a te mniej istotne zostaną wykonane w późniejszym terminie.

Czasami na wydajność pracy może wpłynąć… technologia. Istnieje wiele aplikacji i narzędzi, dzięki którym będziesz w stanie nie tylko lepiej organizować procesy, ale też szybciej przejść przez listę zleconych zadań. Narzędzia takie jak Monday.com, Evernote, RescueTime, Any.do czy Trello są bardzo pomocne w wyżej wymienionych zadaniach.

Zarządzaj ilością pracy do wykonania

Satysfakcja z wykonywanej pracy odgrywa istotną rolę, jeśli chodzi o osiągnięcie zdrowego work-life balance. Jeśli jesteś bardzo obciążony pracą i nie możesz sobie z nią poradzić, powinieneś pilnie porozmawiać z bezpośrednim przełożonym i znaleźć właściwą równowagę. A jeśli Twoi menedżerowie nie są w stanie pomóc Ci znaleźć rozwiązania i osiągnąć balansu, może to oznaczać, że czas szukać nowej pracy. Chęć zachowania pozytywnego nastawienia i zaimponowania szefom poprzez realizację długiej listy zadań to jedno, ale zupełnie inną kwestią jest to, jeśli pracodawca lekceważy Twoje zdrowie i dobre samopoczucie lub praca stale pochłania Twój prywatny czas.

Dobrze zarządzaj swoimi przerwami

Równowaga nie oznacza tylko kompromisu pomiędzy pracą a czasem wolnym. Oprócz wyznaczenia jasnych granic między obowiązkami a sprawami prywatnymi, warto jeszcze wziąć pod uwagę samopoczucie zarówno fizyczne, jak i psychiczne.

Dobre nawyki, takie jak posiłki o regularnych porach, dbanie o właściwe nawodnienie i odpowiednio długi sen w dużej mierze przyczyniają się do całościowego dobrego samopoczucia. A to prowadzi do większej równowagi w obszarze życia prywatnego, które jest jednym z elementów work-life balance. Robienie przerw w godzinach pracy może także przyczynić się do większej wydajności i pomóc zachować produktywność w ciągu całego dnia, zamiast popadania w coraz większy marazm z każdą kolejną godziną pracy.

Aby poprawić wydajność, spróbuj skorzystać z techniki pomodoro – metody zarządzania czasem, która zakłada robienie pięciominutowych przerw po każdych 25 minutach pracy. Nie wahaj się także wykorzystać w pełni swoich dni urlopu. Rozważ zrobienie sobie wakacji, podczas których będziesz mógł zadbać o swoje dobre samopoczucie. Daj sobie czas i przestrzeń na relaks i naładowanie baterii. W tym czasie rób wszystko, żeby nie dać się wciągnąć w zadania związane z pracą. Niełączenie życia zawodowego z prywatnym to ważny aspekt idei work-life balance.

Wypalenie z powodu zachwianej równowagi to realne zagrożenie, ale można go uniknąć, jeśli zadba się o dobre samopoczucie. W końcu work-life blance polega na podejmowaniu świadomych decyzji oraz ustaleniu priorytetów w czasie poza pracą. Jeśli uda Ci się opanować tę technikę, to bez problemu będziesz w stanie jednocześnie poświęcić się nie tylko rozwojowi kariery, ale też znaleźć czas na swoje pasje. 

Szukasz pracy?

Sprawdź najlepsze oferty pracy na naszej stronie internetowej.

Aplikuj teraz

Przegląd Wynagrodzeń

Kluczowe informacje na temat wynagrodzeń w poszczególnych sektorach i trendów na rynku pracy. 

Dowiedz się więcej

Dołącz do ponad tysiąca czytelników!

Otrzymuj bezpłatny newsletter z cotygodniową porcją porad.