Dwie osoby na spotkaniu biznesowym podają sobie ręce.

Zadawanie właściwych pytań pokazuje rekruterowi, że zależy ci na tej pracy. To także dobry sposób, by dowiedzieć się, co planuje firma – dzięki temu możesz zobaczyć, jak wpisujesz się w te plany. Oto 7 pytań, które pozwolą ci się wyróżnić.

1. Co oznacza “sukces” na tym stanowisku?

Jako pracownik jesteś inwestycją dla firmy, która będzie oczekiwać od ciebie, że w zamian za swoje wynagrodzenie wygenerujesz dla niej zysk. Jednym ze sposobów zmierzenia twojego sukcesu w tej roli są wskaźniki efektywności – i spytanie o nie jest świetnym sposobem, by pokazać, że chcesz wykazać się na nowym stanowisku. 

2. Czy dobrze pasuję do firmy?  

Jeśli spytasz rekrutera o jego subiektywną opinię, pokażesz, że jesteś otwarty na konstruktywną krytykę – szczególnie, że osoba przeprowadzająca rozmowę jest bardzo często twoim przyszłym bezpośrednim przełożonym. Wiedząc, co o tobie sądzi, łatwiej zbudujesz relację, a także pokażesz, że traktujesz swoją pracę serio.

3. Z jakimi wyzwaniami spotkał się mój poprzednik? 

Możesz bać się tego pytania, ale warto poznać na nie odpowiedź. Otwarta i bezpośrednia komunikacja jest dobrym znakiem, natomiast omijanie tematu przez rekrutera powinno sprawić, że zapali ci się w głowie czerwona lampka. 
Chodzi tu zarówno o to, byś dobrze poznał firmę, ale też o to, by rekruter poznał ciebie – rozsądni kandydaci chcą bowiem wiedzieć, jakie są wyzwania na danym stanowisku. 

4. Czego brakowało osobie, która była poprzednio zatrudniona na tym stanowisku? 

Pokaż, że umiesz radzić sobie z problemami, zanim się pojawią. Odpowiedź może rzucić światło na to, dlaczego dane stanowisko jest wolne, a także dać ci wskazówki niezbędne do osiągnięcia sukcesu.
Sprzedajesz się jako potencjalny pracownik, pokaż zatem, że jesteś graczem zespołowym i pragniesz, by twoi koledzy osiągali takie same sukcesy jak ty.

5. Czy ma Pan/i jakieś wątpliwości dotyczące mojego CV?

Pytając, czy w Twoim CV czegoś brakuje, masz szanse zredukować swoje wątpliwości, pokazać, że potrafisz przyjąć konstruktywną krytykę oraz że chcesz stawać się coraz lepszy – to ważne cechy każdego pracownika.

6. Jak stanowisko to rozwinie się w przyszłości?  

Pytając, jak stanowisko to rozwinie się w krótkim i średnim okresie pokazujesz, że myślisz perspektywicznie – a tego szukają wszyscy pracodawcy.
Jeśli twoje stanowisko to praca tymczasowa, pokaż swoją wizję na przyszłość, tak żeby pracodawca wiedział, że chciałbyś zostać w firmie. To także szansa, byś mógł przygotować się na swoje następne rekrutacje – wewnętrzne lub w innej firmie.

7. Jaka jest kultura firmy?  

Zapytaj o dress code, spotkania integracyjne, lunche, a nawet o to, czy firma uważa się za start-up, czy też za dojrzałą organizację w swojej branży. Te aspekty są ważne w tworzeniu długofalowych relacji, a pytania pokazują, że widzisz się w firmie. 
Skorzystaj z tych rad, przygotowując się do swojej kolejnej rozmowy kwalifikacyjnej, aby zrobić wrażenie na rekruterze. 

Chcesz wiedzieć więcej? Odwiedź naszą sekcję "Porady dla kandydatów".

Szukasz pracy?

Sprawdź najlepsze oferty pracy na naszej stronie internetowej.

Aplikuj teraz

Przegląd Wynagrodzeń

Kluczowe informacje na temat wynagrodzeń w poszczególnych sektorach i trendów na rynku pracy. 

Dowiedz się więcej

Dołącz do ponad tysiąca czytelników!

Otrzymuj bezpłatny newsletter z cotygodniową porcją porad.