Sprawdź nowe oferty i znajdź pracę swoich marzeń.
Porozmawiajmy o Twoich potrzebach rekrutacyjnych.
Pomożemy Ci zatrudnić najlepszych pracowników lub znaleźć pracę Twoich marzeń.
Coraz częściej przeprowadza się drugi etap rozmowy kwalifikacyjnej. Dzieje się tak, ponieważ firmy – przekonane o potrzebie znalezienia najlepszego kandydata – chcą dowiedzieć się jak najwięcej o nowych talentach. Jeśli zostałeś zaproszony na drugą rozmowę kwalifikacyjną, oznacza to, że zrobiłeś dobre wrażenie na pierwszym spotkaniu. Najwyraźniej spełniłeś oczekiwania i pracodawca poważnie rozważa twoją kandydaturę na dane stanowisko. Jednak nie jesteś jedyny. Drugi etap rozmowy kwalifikacyjnej służy temu, żeby naprawdę dobrze poznać kandydatów i podjąć ostateczną decyzję, który z nich najlepiej pasuje do zespołu.
Czym druga rozmowa różni się od pierwszej, czego powinieneś oczekiwać i jak powinieneś się do niej przygotować? To pytania, które musisz sobie wcześniej zadać, i – z odpowiednim przygotowaniem – będziesz miał dużą szansę na otrzymanie w niedługim czasie oferty pracy.
Pierwszy etap rozmowy kwalifikacyjnej służy zazwyczaj temu, aby sprawdzić twoje kompetencje, porozmawiać o przebiegu twojej kariery i ogólnie przekonać się, czy twoja osobowość pasuje do firmy. Pytania będą zazwyczaj powiązane z twoim CV i opisem stanowiska. Prawdopodobnie zostaniesz poproszony, by opowiedzieć o sobie i swoich motywacjach; przypuszczalnie będziesz również miał szansę zadać własne pytania. Jeśli otrzymasz zaproszenie na kolejną rozmowę, możesz założyć, że odpowiednio podszedłeś do tych pytań i spodobałeś się rekruterowi. Ten już widzi cię na danym stanowisku, ale potrzebuje zadać ci jeszcze więcej pytań, by upewnić się, że może zaoferować ci pracę.
Druga rozmowa kwalifikacyjna ma na celu sprawdzenie, co wyróżnia cię spośród innych kandydatów, którzy dotarli do tego etapu. Rekruterzy będą patrzeć na to, jaki jest twój styl pracy oraz czy szczególne umiejętności i doświadczenie, które masz, pozwolą ci odnieść sukces. Z pewnością padną także pytania, które pozostały otwarte na pierwszej rozmowie.
Możesz także spotkać się z innymi członkami organizacji, którzy potencjalnie będą z tobą blisko współpracować. Co więcej, na wielu rozmowach kwalifikacyjnych drugiego etapu od kandydata wymaga się przygotowania prezentacji, raportu lub czegoś, co pozwala zaprezentować umiejętności i dopasowanie do stanowiska.
Oczekuj wyzwań. Druga rozmowa kwalifikacyjna może wydawać się często bardziej intensywna niż pierwsza runda. Dzieje się tak częściowo z uwagi na fakt, że jesteś bliżej zdobycia tej pracy, co oznacza, że stawka wzrosła, ale także dlatego, że rekruter będzie rzucał ci wyzwania i stawiał pod presją, by dowiedzieć się, jak sobie poradzisz. Prowadzący rozmowę będzie miał pod ręką listę twoich słabości, które odkrył w pierwszym etapie i zada ci dalsze pytania związane z tym obszarem, być może nawet mówiąc ci, dlaczego nie jest pewien, czy powinien cię zatrudnić. To wszystko służy temu, by ocenić, jak reagujesz, jak odpowiadasz i czy jesteś w stanie pokazać, że naprawdę pragniesz tej pracy.
Możesz zostać również poproszony o przygotowanie czegoś wcześniej i zaprezentowanie tego przed kilkoma osobami. W przypadku stanowiska w marketingu może to być plan kampanii, na stanowisku związanym z finansami może być to raport na bazie dostarczonych danych, a podczas gdy aplikujesz na stanowisko kierownika projektu, może to być analiza ryzyka oparta na wcześniejszym planie transformacji. O cokolwiek zostaniesz poproszony, z pewnością będzie to ściśle powiązane z zakresem obowiązków na stanowisku, na które aplikujesz, oraz da ci doskonałą szansę na pokazanie swoich umiejętności oraz tego, że dobrze rozumiesz firmę.
Przygotowanie jest kluczowe w przypadku każdej rozmowy kwalifikacyjnej, ale na drugim etapie jest absolutnym priorytetem. Będziesz musiał pokazać, że świetnie rozumiesz firmę, jej cele operacyjne – i to, w jaki sposób dział, w którym będziesz pracował, się w nie wpisuje. Dowiedz się najwięcej jak możesz o pracodawcy i o ludziach, których spotkasz. Jeśli będziesz potrafił zaprezentować, że rozumiesz organizację, ludzi w niej pracujących oraz to, w jaki sposób wpasujesz się w tę układankę i dodasz do niej wartość, udowodnisz, że jesteś idealnym kandydatem na to stanowisko.
To szansa, aby dobrze się sprzedać. Zidentyfikuj kluczowe cechy, które niezbędne są, aby wykonywać tę pracę, i poprzyj je przykładami z twojego własnego doświadczenia zawodowego.
To nie jest podchwytliwe pytanie. Powinieneś czuć się swobodnie, wskazując obszary, które twoim zdaniem powinny być poprawione. Może to być strona internetowa, projekt sklepu lub technologia, która poprawi produktywność. Unikaj nadmiernej krytyki, ale pokaż, że możesz dostarczyć pomysły w obszarach, na których się skupiłeś.
Osoba prowadząca rozmowę chce wiedzieć, że traktujesz swój rozwój zawodowy poważnie i zastanowiłeś się, dokąd ma prowadzić twoja ścieżka kariery. Prawdopodobnie szuka kogoś, kto zwiąże się z firmą na dłużej. Dobrym pomysłem jest mówienie o szczegółach. Nie mów po prostu, że chcesz być kierownikiem – pokaż, że dobrze przemyślałeś, jaki typ pracy pragniesz wykonywać lub jakimi ludźmi zarządzać. Możesz chcieć zarządzać zespołem odpowiedzialnym za projekt transformacji, lub zająć się relacjami z kluczowymi klientami – cokolwiek chcesz robić, udowodnij, że naprawdę solidnie się przygotowałeś do tej rozmowy.
Być może na pierwszym etapie padło już pytanie, dlaczego starasz się o tę pracę, ale tym razem rekruter pragnie bliżej przyjrzeć się twoim motywacjom. To także szansa, by pokazać, że jesteś zaangażowany i interesuje cię firma oraz jej przyszłość. Jakie obowiązki w opisie stanowiska szczególnie cię pociągają? Dlaczego chcesz być częścią kierunku, w którym zmierza firma?
To zazwyczaj pytanie, które zamyka rozmowę i daje ci szansę podsumować to, co przygotowałeś. Chodzi o wykazanie się entuzjazmem i pokazanie, dlaczego jesteś osobą, którą koniecznie trzeba mieć „na pokładzie”.
Jeśli szukasz porad, przejrzyj naszą sekcję ze wskazówkami na temat rozwoju kariery.
Sprawdź najlepsze oferty pracy na naszej stronie internetowej.
Kluczowe informacje na temat wynagrodzeń w poszczególnych sektorach i trendów na rynku pracy.