Sprawdź nowe oferty i znajdź pracę swoich marzeń.
Porozmawiajmy o Twoich potrzebach rekrutacyjnych.
Pomożemy Ci zatrudnić najlepszych pracowników lub znaleźć pracę Twoich marzeń.
Według najnowszych danych Eurostatu i GUS, Polska obok Czech zanotowała na koniec kwietnia 2024 roku najniższą w krajach Unii Europejskiej stopę bezrobocia rejestrowanego, 5,1%. Pracuje 17,2 mln Polek i Polaków. Równocześnie rośnie jednak liczba wolnych miejsc pracy. Komisja Europejska alarmuje – 77% firm z UE ma problemy z zatrudnieniem pracowników legitymujących się najbardziej poszukiwanymi obecnie umiejętnościami. Brakuje ekspertów z obszaru IT, analizy danych, sprzedaży, marketingu, specjalności ściśle powiązanych z cyfryzacją, automatyzacją i sztuczną inteligencją (AI). W obliczu tych zmian liderzy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie zarządzać zespołami w erze cyfrowej. Jak? Pomocne staje się wdrożenie idei Human Leadership.
Stoimy przed poważnymi wyzwaniami demograficznymi. Główny Urząd Statystyczny podaje, że o ile w 1980 roku przyrost rzeczywisty w naszym kraju wynosił 0,9%, to w 2022 roku spadł on do -0,4%. Z obliczeń Eurostatu wynika, że do 2029 roku rynek pracy skurczy się o milion pracowników.
Spadek liczby dostępnych specjalistów, w połączeniu ze zmieniającym się charakterem pracy, wymusza zwrot w kierunku Human Leadership – nowej formy przywództwa w erze cyfrowej, która kładzie nacisk na empatię, zrozumienie potrzeb pracowników i budowanie zaufania.
Human Leadership to podejście w zarządzaniu zespołem oparte na empatii, zrozumieniu potrzeb pracowników i budowaniu zaufania. Kluczowe jest tu postrzeganie pracowników nie tylko jako wykonawców zadań, ale jako ludzi z unikalnymi potrzebami i aspiracjami. Ten styl empatycznego przywództwa jest szczególnie istotny na obecnym rynku pracy w Polsce, gdzie niskie bezrobocie i wysokie zapotrzebowanie na specjalistów sprawiają, że pozyskiwanie i zatrzymywanie talentów ma kluczowe znaczenie dla sukcesu organizacji.
Skuteczna komunikacja i empatia to fundamentalne zasady zarządzania w erze cyfrowej. Gdy zespoły mogą być rozproszone lub pracować zdalnie, jasna i częsta komunikacja staje się już nie tylko koniecznością a obowiązkiem.
Liderzy powinni efektywnie wykorzystywać cyfrowe narzędzia komunikacji, planować regularne spotkania z członkami zespołu, wsłuchiwać się w ich opinie, aby zrozumieć obawy i potrzeby pracowników oraz zachęcać ich do otwartego dialogu i przekazywania informacji zwrotnych.
Zrozumienie potrzeb pracowników wykracza poza zwykłe ich słuchanie. Obejmuje rozpoznanie indywidualnych mocnych stron, aspiracji zawodowych i wymagań dotyczących równowagi między życiem zawodowym a prywatnym.
Na konkurencyjnym rynku pracy w Polsce, gdzie – jak wynika z raportu PageGroup z 2023 roku – 94% pracowników jest otwartych na nowe możliwości zatrudnienia niezależnie od obecnego okresu zatrudnienia, zaspokojenie tych potrzeb może znacznie poprawić wskaźniki retencji.
Szybko ewoluujący rynek pracy w Polsce wymaga liderów, którzy potrafią szybko dostosowywać się do zmian. Obejmuje to przyjmowanie nowych modeli pracy, takich jak praca hybrydowa lub zdalna, dostosowywanie strategii w odpowiedzi na zmiany rynkowe, bycie otwartym na nowe pomysły i innowacyjne podejścia oraz zachęcanie do kultury ciągłego uczenia się i rozwoju umiejętności.
Elastyczność jest szczególnie ważna w obliczu wyzwań demograficznych stojących przed Polską. Liderzy muszą być przygotowani na dostosowanie swoich strategii zarządzania w celu przyciągnięcia i zatrzymania talentów. Ich plany znajdują potwierdzenie w raporcie Talent Trends 2024 Michael Page. 45% firm w Polsce planuje zwiększyć w 2024 roku zatrudnienie.
cyfrowych i sposobów ich efektywnego wykorzystaniaWraz z rosnącym zapotrzebowaniem na specjalistów ds. automatyzacji i innych ról związanych z rozwojem technologii w Polsce, liderzy muszą być w stanie wypełnić lukę między technicznymi i nietechnicznymi członkami zespołu, wspierając środowisko cyfrowych innowacji. Kompetencje cyfrowe są niezbędne do sprawowania skutecznego przywództwa.
Wiąże się to ze zrozumieniem i wykorzystaniem narzędzi cyfrowych podczas prac zespołów i zarządzania projektami. To także bycie na bieżąco z nowymi technologiami, zachęcanie do budowania kompetencji cyfrowych w zespole i wykorzystywanie analizy danych do podejmowania decyzji.
Na polskim rynku pracy, którym lojalność pracowników systematycznie spada, budowanie zaufania ma kluczowe znaczenie. Zwłaszcza wobec zapowiedzi przez 38% specjalistów zmiany pracodawcy w tym roku.
Kompetencje lidera przejawiają się w dawaniu przykładu, uznawaniu i docenianiu wkładu pracowników w realizacje celów, zapewnianiu możliwości awansu i rozwoju oraz wspieraniu pozytywnej kultury pracy, która jest zgodna z wartościami pracowników.
Koncentrując się na tych aspektach, liderzy mogą stworzyć środowisko, w którym pracownicy czują się doceniani i zaangażowani.
Otoczenie rynkowe stawia wyjątkowe wyzwania przed zarządzającymi zespołami, szczególnie w kontekście zmieniającego się rynku pracy w Polsce. Wyzwania te obejmują zatrzymanie talentów, spełnianie zmieniających się oczekiwań pracowników (rozwój kariery, work-life balance, wyższe wynagrodzenie) dostosowanie się do nowych modeli pracy, dotrzymywanie kroku postępowi technologicznemu i spełnianie zmieniających się oczekiwań pracowników.
Warto pamiętać, że badania Michael Page wykazały, że 55% pracowników w Polsce ma pewność co do możliwości zatrudnienia w swojej branży, co wskazuje na wysoce konkurencyjne otoczenie dla pracodawców.
W Polsce, podobnie jak w wielu innych krajach, powszechne stały się modele pracy zdalnej i hybrydowej. Chociaż zapewniają one elastyczność, stwarzają również wyzwania, takie jak utrzymanie spójności zespołu i kultury organizacyjnej firmy, zapewnianie skutecznej komunikacji w różnych lokalizacjach i strefach czasowych, zdalne zarządzanie wydajnością i produktywnością oraz radzenie sobie z potencjalnym poczuciem izolacji lub rozłączenia wśród członków zespołu.
Liderzy muszą opracować strategie umożliwiające pokonanie tych wyzwań, takie jak wdrażanie nowoczesnych metod zarządzania zespołami, regularnych działań w zakresie wirtualnego budowania zespołu, ustanawianie jasnych protokołów komunikacyjnych i wykorzystywanie narzędzi cyfrowych w celu ułatwienia współpracy i zarządzania projektami.
Dowiedz się, jak zaspokoić potrzeby pracowników związane z pracą zdalną
Szybkie tempo postępu technologicznego, szczególnie w obszarach takich jak sztuczna inteligencja (AI), stwarza zarówno możliwości, jak i wyzwania w zarządzaniu zespołem.
Liderzy powinni być na bieżąco z pojawiającymi się technologiami i ich potencjalnymi zastosowaniami, inwestować w ciągłe szkolenia i rozwój, aby utrzymać aktualne umiejętności zespołów.
Powinni także identyfikować możliwości wykorzystania technologii w celu poprawy wydajności i skuteczności zespołu oraz rozwiązywać obawy związane z utratą pracy z powodu automatyzacji.
W Polsce, gdzie rośnie zapotrzebowanie na specjalistów ds. automatyzacji i innych ról związanych z technologią, liderzy muszą zrównoważyć wdrażanie nowych technologii z potrzebą podnoszenia i zmiany kwalifikacji swoich pracowników.
W miarę jak nowe pokolenia wchodzą na polski rynek pracy, oczekiwania pracowników ewoluują. Dzisiejsze pokolenie, zwłaszcza młodszych pracowników, pokolenie transformacji cyfrowej, często stawia na równowagę między życiem zawodowym a prywatnym oraz na elastyczność, możliwości rozwoju osobistego i zawodowego, poczucie celu i sensu pracy oraz integracyjne i zróżnicowane środowisko pracy.
Na czym powinni skupić się liderzy? Na zrozumieniu potrzeb pracowników, ponieważ głównymi powodami, dla których podejmują oni decyzje o zmianie pracy jest – jak wskazuje raport Talent Trends 2024 Michael Page – uzyskanie możliwości związanych z rozwojem kariery (20%), lepsza równowaga między życiem zawodowym a prywatnym (16%) i wyższe wynagrodzenie (15%).
Jak już wspomnieliśmy, Human Leadership to podejście do zarządzania, które koncentruje się na dobrostanie pracowników, ich rozwoju oraz budowaniu zdrowej kultury organizacyjnej.
Bardzo często firmy, które wdrożyły to podejście są liderami w ocenach dotyczących zarządzania zasobami ludzkimi i kultury. Na przykład IKEA została wyróżniona w konkursie organizowanym m. in. przez Krajową Izbę Gospodarczą, „Pracodawca Godny Zaufania”, za swoje inspirujące i skuteczne rozwiązania skierowane do pracowników.
Coraz liczniejsze są przykłady współczesnych liderów firm, którzy zaimplementowali w kierowanych przez siebie organizacjach nowoczesne praktyki przywódcze, które priorytetowo traktują dobre samopoczucie, rozwój i zaangażowanie pracowników.
Założyciel i dyrektor generalny Salesforce, jest znany ze swojego podejścia „aktywistycznego dyrektora generalnego” i skupienia się na dobrobycie pracowników. Wdrożył w Salesforce „zasadę 1%”. Ów 1% kapitału firmy, produktów i czasu pracowników przeznacza na filantropię. Benioff postrzega społeczną odpowiedzialność biznesu jako wyraz „wartości nr 1” Salesforce: zaufania. W 2019 r. firma odnotowała ponad 1 milion godzin wolontariatu na rzecz ponad 20 000 organizacji.
Jako dyrektor generalny Lowe’s, Marvin Ellison jest orędownikiem różnorodności, integracji i rozwoju pracowników. Pomógł uruchomić program „Track to the Trades”, który zapewnia zwrot kosztów nauki pracownikom uzyskującym certyfikaty praktyków w nowych zawodach. Ellison skupił się również na rozbudowaniu środków bezpieczeństwa chroniących zdrowie i życie jego pracowników. Według współpracowników posiada wszystkie cechy lidera przyszłości.
Chuck Robbins, dyrektor generalny Cisco Systems, nadał priorytet budowaniu dobrego samopoczucia i rozwojowi pracowników. Wdrożył inicjatywy wspierające zdrowie psychiczne i work-life balance pracowników Cisco.
Po założeniu „The Huffington Post”, Arianna Huffington stworzyła Thrive Global, firmę skupiającą się na rewolucjonizowaniu sposobu, w jaki ludzie pracują i żyją. Thrive Global zajmuje się kwestiami wypalenia zawodowego, ale i budowaniem dobrego samopoczucia pracowników.
Podczas swojej kadencji na stanowisku dyrektora generalnego PepsiCo, Indra Nooyi wdrożyła inicjatywę „Performance with Purpose”, która obejmowała skupienie się na dobrym samopoczuciu pracowników i tworzeniu bardziej zrównoważonego i integracyjnego środowiska pracy.
Firmy, które z powodzeniem wdrożyły zasady Human Leadership, często odnotowują zwiększone zaangażowanie i produktywność pracowników, lepsze wskaźniki przyciągania i zatrzymywania talentów, zwiększoną innowacyjność i zdolność adaptacji do zmian rynkowych. Cechą charakterystyczną tych firm staje się silniejsza kultura organizacyjna i lojalność pracowników.
Korzyści z wdrożenia Human Leadership przejawiają się w:
Chcesz porozmawiać z nami o swoich potrzebach rekrutacyjnych?
Kluczowe informacje na temat wynagrodzeń w poszczególnych sektorach i trendów na rynku pracy.