Sprawdź nowe oferty i znajdź pracę swoich marzeń.
Porozmawiajmy o Twoich potrzebach rekrutacyjnych.
Pomożemy Ci zatrudnić najlepszych pracowników lub znaleźć pracę Twoich marzeń.
Przepisy Kodeksu pracy od 7 kwietnia 2023 roku regulują zasady wprowadzania i realizacji przez firmy pracy zdalnej. Z przeprowadzonego przez EY badania „Praca zdalna po polsku” wynika, że aż 88% polskich przedsiębiorstw zdecydowało się na wdrożenie jej modelu hybrydowego. 77% firm w swoich regulaminach zapisało, ile dni w tygodniu pracownicy powinni wykonywać swoje zadania w biurze. W 46% z nich są to trzy dni lub więcej, w 43% - 2 dni, a w 11% - jeden dzień.
Bez wątpienia wzrost popularności modelu pracy hybrydowej, stawia przed organizacjami nowe wyzwania w zakresie utrzymania i kształtowania kultury organizacyjnej. Od tego jak silna ona będzie, zależy zaangażowanie pracowników i produktywność zespołów, które są kluczem do sukcesu każdej firmy.
Kultura organizacyjna jest zbiorem wspólnych wartości, przekonań, postaw i praktyk, które określają sposób, w jaki w organizacji ludzie wchodzą w interakcje, podejmują decyzje i podchodzą do swojej pracy. To DNA firmy – jest ono unikalna dla każdej organizacji i wpływa na każdy aspekt jej działalności. Składają się nań jej historia i doświadczenia osób z nią i jej marką związanych: zarządzających, pracowników, klientów i interesariuszy.
W hybrydowym środowisku pracy utrzymanie silnej kultury organizacyjnej staje się szczególnie istotne. W przypadku pracowników istnieje ryzyko fragmentaryzacji kulturowej - każdy z obszarów może rozpocząć własne „życie”. Jednak firmy, które potrafią dostosować swoją kulturę do nowych warunków, często odkrywają, że te nowe okoliczności sprzyjają tworzeniu bardziej integracyjnej, elastycznej i odpornej na wstrząsy organizacji.
Kultura organizacyjna firmy często przedstawiana jest jako jej osobowość. To spójne i wspólne wzorce kształtujące postawy osób związanych z przedsiębiorstwem, opierające się na kilku kluczowych elementach:
Kultura organizacyjna odgrywa kluczową rolę w kształtowaniu środowiska pracy. Wpływa na relacje między pracownikami i określa ich podejście do zadań.
Silna kultura zwiększa zaangażowanie pracowników, dając im poczucie celu i przynależności. Poprawia komunikację i współpracę poprzez ustanowienie wspólnych norm i oczekiwań.
Kultura odgrywa również kluczową rolę w procesach decyzyjnych. Kierując swoimi działaniami, a stojąc przed trudnym wyborem, pracownicy mogą odwoływać się do wartości i norm firmy. Takie podejście sprawia, że decyzje na wszystkich poziomach organizacji są spójne z jej ogólną misją i celami.
Co więcej, dynamiczna kultura sprzyja innowacyjności i kreatywności. Gdy pracownicy czują się doceniani i wspierani, są bardziej skłonni do podejmowania ryzyka i proponowania nowych rozwiązań. Te ostatnie z kolei, mogą mieć istotny wpływ na rozwój firmy.
Wreszcie, silna kultura organizacyjna jest potężnym narzędziem przyciągania i zatrzymywania talentów. Wielu pracowników przywiązuje dużą wagę do kultury firmy przy wyborze miejsca pracy.
Przyjęcie modelu pracy hybrydowej w Polsce odzwierciedla szersze globalne trendy, ale transformacja ta nie obyła się bez wyzwań. Wiele polskich firm musiało zainwestować w nowe technologie, przeprojektować przestrzenie biurowe i przemyśleć praktyki zarządzania, aby dostosować się do pracy hybrydowej.
Pracownicy również musieli przyzwyczaić się do nowych sposobów pracy, równoważąc korzyści płynące z elastyczności z potrzebą współpracy.
Raport EY „Praca zdalna po polsku” potwierdza, że model hybrydowy organizacji pracy znalazł szczególne uznanie wśród polskich pracodawców. Wdrożyło go 88% organizacji. Jego regulaminy określają m.in. czas, jaki pracownicy muszą poświęcać pracy w biurze. Najczęściej są to trzy dni w tygodniu lub więcej (46% organizacji). Obecności dwóch dni w pracy wymaga 43% pracodawców, a przynajmniej jednego - 11%.
Z opublikowanego przez Deloitte dokumentu „Raport: Stan pracy hybrydowej w Polsce” wynika, że 46% badanych pracowników zadeklarowało chęć zmiany pracodawcy w przypadku, gdyby ten zwiększył liczbę dni pracy w biurze. Równocześnie 32% pracowników byłoby gotowych poświęcić część swoich zarobków by zachować satysfakcjonujące proporcje dni pracy w biurze i w domu.
Częściej w biurze pojawiają się przedstawiciele kadry kierowniczej - średnio 3 dni w tygodniu. Pracownicy - 2 dni.
W badaniu Deloitte pracownicy jako atut pracy w domu podkreślają znaczną oszczędność czasu na dojazdy (78%), możliwość skupienia się na pracy (50%), elastyczność czasu pracy (43%), także możliwość pracy z miejsca daleko położonego od firmy (22%).
To co pracowników przyciąga do biur to przede wszystkim lepsza możliwość budowania relacji (59%), lepsze zdrowie psychiczne dzięki kontaktom z ludźmi (55%), spotkania face-to-face (45%), możliwość oddzielenia pracy od życia osobistego (34%) i kontakt z przełożonym (24%).
Raport Polskiego Instytutu Ekonomicznego „Work-life balance a elastyczne formy organizacji pracy” podkreśla pozytywne opinie na temat hybrydowego modelu organizacji pracy wśród przedsiębiorców. 84% z nich uważa, że dzięki niemu mogą pozyskać lub utrzymać wartościowych pracowników. 82%, że ma wpływ na zwiększenie elastyczności funkcjonowania firmy. A 61%, że zwiększa produktywność pracowników.
Statystyki dowodzą zatem znaczenia dostosowania kultury organizacyjnej firm do nowej hybrydowej rzeczywistości. Przedsiębiorstwa, które z powodzeniem poradzą sobie z tą transformacją, uzyskają przewagę konkurencyjną związaną z zadowoleniem i produktywnością pracowników.
Dowiedz się więcej nt. pracy zdalnej na polskim rynku pracy
Przejście na pracę hybrydową przyniosło szereg wyzwań związanych z utrzymaniem i budowaniem kultury organizacyjnej. By utrzymać kulturę pracy firmy - silną i spójną - wyzwania te wymagają nowego podejścia i strategii.
W przypadku fizycznego rozproszenia pracowników, jednym z głównych celów pozostaje utrzymanie poczucia jedności i wspólnego celu. To warunek silnej kultury organizacyjnej w firmie. Tymczasem praca zdalna:
Zmniejszona fizyczna obecność w biurze stanowi kolejne wyzwanie dla budowy silnej kultury organizacyjnej:
Kolejnym istotnym wyzwaniem jest zapewnienie równych doświadczeń dla wszystkich pracowników, niezależnie od ich miejsca pracy. Badacze podkreślają, że:
Model hybrydowy wprowadza często różnice w warunkach pracy:
W środowisku hybrydowym komunikacja również staje się bardziej złożona. Firmy muszą znaleźć sposoby na utrzymanie jej jasności i spójności we wszystkich kanałach. Tak by nikt nie poczuł się odłączony od przekazów firmy.
Największe wyzwanie pozostaje w obszarze przywództwa. Menedżerowie muszą dostosować swoje style, aby skutecznie kierować zarówno pracownikami w biurze, jak i tymi, którzy pracują zdalnie. Pracownicy muszą czuć się wspierani i zaangażowani w realizacje celów firmy.
Sprawdź, na czym polega podejście z zarządzaniu zespołami zwane Human Leadership
Istnieje szereg rozwiązań, które mogą pomóc firmom w zwiększeniu zaangażowania pracowników i utrzymania silnej kultury organizacyjnej w hybrydowym środowisku pracy.
Promując integrację i budowanie zespołu w środowisku hybrydowym, firmy powinny być kreatywne i w sposób celowy tworzyć możliwości nawiązywania kontaktów pomiędzy pracownikami, managerami i zespołami.
Regularna i skuteczna komunikacja ma kluczowe znaczenie dla budowania i utrzymywania kultury organizacyjnej, zwłaszcza w hybrydowym środowisku pracy. Oznacza to:
Od czasu wdrożenia przez firmy pierwszych modeli pracy zdalnej wiele się zmieniło. Przede wszystkim w podejściu do budowania zaangażowania pracowników. Pojawiło się szereg pomysłów na akcje, które to zaangażowanie mają wspierać:
Chcesz porozmawiać z nami o swoich potrzebach rekrutacyjnych?
Kluczowe informacje na temat wynagrodzeń w poszczególnych sektorach i trendów na rynku pracy.