Inżynier badający holograficzny projekt silnika w laboratorium.

Firmy inżynieryjne i produkcyjne wdrażają oparte na technologii procesy operacyjne. W związku z tym, pracodawcy szukają specjalistów z odpowiednimi umiejętnościami, którzy z sukcesem przeprowadzą organizację przez proces transformacji i przyczynią się do zwiększenia jej zysków. Jakie są najbardziej poszukiwane umiejętności wśród specjalistów?

1. Lean manufacturing

Maksymalizacja efektywności i minimalizacja strat to kluczowe obszary zainteresowania dla firm, które chcą zwiększać zyski. Firmy szukają pracowników, którzy potrafią regularnie dostarczać wartość, redukować straty i poprawiać procesy produkcyjne. W szczególności poszukiwane jest doświadczenie w pracy z metodykami lean – takimi jak Six Sigma Black Belt, opracowana przez amerykańskiego inżyniera Billa Smitha.

2. Zarządzanie zmianą i transformacją

Technologia zmienia oblicze branży, dlatego firmy poszukują kompetentnych osób, które potrafią podejmować strategiczne decyzje i zarządzać zmianą. To oni mogą pomóc zmienić kierunek rozwoju poprzez innowację, adopcję nowych technologii i zwinne (agile) metody pracy.

3. Rozwój produktu

Marki rywalizują o to, która z nich pierwsza wprowadzi na rynek innowacyjne produkty i zwiększy rynkowy udział dotychczas oferowanych dóbr. Dlatego też jest duży popyt na osoby potrafiące zarządzać rozwojem produktu – szczególnie w firmach produkujących żywność i napoje. 

4. Projektowanie procesów

W obliczu postępu technologicznego i wszechobecnej automatyzacji, firmy potrzebują jeszcze efektywniej zarządzać swoimi procesami. Organizacje poszukują zatem specjalistów, którzy umieją projektować procesy pozwalające zwiększyć produkcję, jednocześnie zmniejszając jej koszty.

5. Umiejętność adaptacji

W gwałtownie zmieniającym się środowisku zdolność adaptacji do nowych sytuacji, projektów i sposobów pracy jest krytyczna. Jeśli pokażesz, że potrafisz łatwo przekierować swoją uwagę, kiedy jest to niezbędne, udowodnisz swoją długoterminową wartość dla przyszłych pracodawców.

6. Demokratyczne podejście do przywództwa

Hierarchiczne zarządzanie wyszło z mody. Zamiast tego – zarówno w branży inżynieryjnej i produkcyjnej, jak i w innych sektorach – potrzebna jest bardziej demokratyczna forma przywództwa, lepiej dopasowana do potrzeb nowego pokolenia pracowników. Ci zaś czują się lepiej w bardziej partycypacyjnym modelu pracy. Firmy mogą także odnieść z tego korzyści, ponieważ pracownicy potrafią wyjść z pomysłami, które nie przyszłyby na myśl członkom kierownictwa. Najlepszymi specjalistami nie są zatem już koniecznie menedżerowie – firmy coraz częściej odchodzą od tej zasady. Rzecz jasna, ekspercka wiedza jest koniecznością, ale dobre umiejętności interpersonalne są tak samo istotne dla zarządzania zespołem.

7. Multitasking w zarządzaniu projektami

Skupione na celu wielozadaniowe podejście jest niezbędne, jeśli weźmiemy pod uwagę coraz większą popularność rozbudowanych projektów o wielkiej wartości – szczególnie w ramach inwestycji zagranicznych (FDI). Projekty technologiczne o dużej skali wymagają doskonałych umiejętności zarządzania projektami i zdolności do zajmowania się wieloma zadaniami w jednym czasie. Talent do kontrolowania kosztów i zarządzania efektywnością jest niezmiennie istotny w dzisiejszych warunkach. Osiągnięcie wysokiej marży zysku zależy od specjalistów, którzy wiedzą, jak zaplanować strategię i taktykę.

8. Przywiązanie do szczegółów

Przywiązanie do szczegółów to ważna umiejętność, ceniona na każdym szczeblu każdej firmy. W pędzącym do przodu świecie specjaliści, którzy są perfekcjonistami w pracy i mogą pochwalić się skrupulatnością, są bardzo cenieni przez menedżerów. Ich praca może przynieść firmie konkretną korzyść – dysponując umiejętnością dostrzegania anomalii lub trendów w danych, mogą tworzyć wartościowe raporty, które wspierają zmiany kluczowe dla sukcesu organizacji.

9. Odpowiedzialność

W inżynierii i produkcji istotne jest, by pozostać w zgodzie z założonymi planami produkcyjnymi, dotrzymując terminów oraz spełniając oczekiwania pracowników, interesariuszy oraz klientów. Jeśli nikt nie jest odpowiedzialny za żadną część procesu, może to doprowadzić do spadku przychodów. Dobre zrozumienie i wymaganie odpowiedzialności – poprzez system zasad dotyczących jakości czy zestaw standardów – prowadzi do lepszej kontroli procesu.

10. Klientocentryczne podejście do projektowania

Podczas gdy wciąż rozwijane są nowe produkty, zarządzanie oczekiwaniami związanymi z klientocentrycznym projektowaniem jest sposobem, by firmy mogły zostawić konkurencję w tyle. Jeśli klienci są naprawdę zainteresowani produktem, jest większa szansa, że uda się ich zatrzymać. To stawia doświadczenie klienta w centrum uwagi i pozwala wypromować firmy jako liderów w swojej dziedzinie. Odpowiednie osoby potrafią zagwarantować, że klientocentryczne podejście do projektowania będzie prawidłowo wdrożone.

Jeśli chciałbyś zatrudnić nową osobę do swojego zespołu, skontaktuj się z nami.

Chcesz zatrudnić pracowników?

Chcesz porozmawiać z nami o swoich potrzebach rekrutacyjnych? 

Skontaktuj się z nami

Przegląd Wynagrodzeń

Kluczowe informacje na temat wynagrodzeń w poszczególnych sektorach i trendów na rynku pracy. 

Dowiedz się więcej

Dołącz do ponad tysiąca czytelników!

Otrzymuj bezpłatny newsletter z cotygodniową porcją porad.