Kobieta uśmiecha się, patrząc na swój smartfon.

Podczas gdy tradycyjne sklepy mają przed sobą wyzwania związane ze zmieniającym się klimatem ekonomicznym i zaciętą konkurencją, sprzedaż online notuje ciągły wzrost. Ta zmiana zachowań konsumenckich wymusiła także zmianę umiejętności potrzebnych, by zwinnie poruszać się w tym obszarze. 

Pracujemy ściśle zarówno z pracodawcami, jak i z profesjonalistami działającymi w branży handlu detalicznego. Nasi wyspecjalizowani konsultanci rozumieją wyzwania, które stoją przed firmami – posiadają unikatową wiedzę, jakie wsparcie jest niezbędne, aby osiągnąć sukces. Oto 9 kluczowych kompetencji, które będą napędzały branżę retail w nadchodzącym roku. 

1. Planowanie asortymentu 

W roku 2020 branża była świadkiem zamykania się dużej liczby tradycyjnych sklepów, które upadły z powodu wysoce konkurencyjnego i pełnego wyzwań rynku. Organizacje, które odnoszą sukces, musiały dopasować się do ewoluujących potrzeb konsumentów, skupiając się na mądrym planowaniu asortymentu. Teraz jest to ważniejsze niż kiedykolwiek, by zapewnić właściwą ilość, odpowiednią jakość, korzystną architekturę cen i płynną dostępność zapasów. Umiejętność zadbania o to, podczas gdy maksymalizuje się potencjał sprzedażowy i obniża wydatki, może oznaczać prawdziwą zmianę dla firm mających do czynienia z trudnym otoczeniem ekonomicznym. 

2. Doświadczenie w stosowaniu metody ścieżki krytycznej

Niezwykle istotne jest, aby właściwe produkty znajdowały się we właściwym miejscu we właściwym czasie oraz trafiały do swojej grupy docelowej. Metoda ścieżki krytycznej jest podejściem do zarządzania projektami, które pozwala użytkownikom zaplanować cały cykl życia projektu i dynamicznie aktualizować zaprojektowane ramy czasowe. W handlu detalicznym ta metoda stosowana jest, aby śledzić produkt od etapu sourcingu aż po cykl życia. Na wymagającym i płynnym rynku, podjęcie właściwej decyzji na bazie modelu ścieżki krytycznej pozwala uniknąć długotrwałych opóźnień, niepotrzebnych kosztów i potencjalnego rozczarowania konsumenta.

3. Near-sourcing

Zgodnie z tym, co eksperci nazywają „efektem Amazona”, klienci coraz częściej przechodzą na zakupy online i wymagają dostawy w kolejnym dniu, a nawet jeszcze tego samego dnia. Biorąc pod uwagę ten rosnący popyt, wiele organizacji przenosi produkcję bliżej miejsca zamieszkania klientów. Gdy łańcuch dostaw się skraca, detaliści mają większą szansę spełnić oczekiwania konsumentów dotyczące natychmiastowej dostawy. Choć nie jest to nowa inicjatywa w branży retail, near-sourcing jest często postrzegany jako sposób na to, by cykl produkcji oraz łańcuch dostaw był krótszy i bardziej efektywny. 

4. Rozwój produktu

Produkt, który jest dobrze zaprojektowany, zaprezentowany i ma odpowiednią cenę, może pozwolić marce wyróżnić się wśród konkurencji, co jest kluczowe na silnie nasyconym rynku. Umiejętność wyprzedzania konkurencji jest ważniejsza niż kiedykolwiek w branży detalicznej, a dzieje się to dzięki efektywnemu rozwojowi i planowaniu nowych produktów. Jako że konsumenci mają do wyboru niekończącą się liczbę ofert dostępnych online, specjaliści od rozwoju produktu odgrywają istotną rolę w dostarczaniu właściwych produktów na rynek. 

5. Zarządzanie relacjami z dostawcami

Firmy mogą mieć tendencję do skupiania się wyłącznie na swoich klientach, zaniedbując relacje z dostawcami. Przyjęcie strategicznego podejścia do kontaktów z dostawcami może mieć znaczący długofalowy wpływ na wyniki firmy. Efektywne zarządzanie relacjami z dostawcami (SRM – supplier relationship management) zapewnia skrócenie time-to-market, ograniczenie ryzyka, efektywność transakcyjną i konkurencyjność rynkową, które przyczyniają się do zwiększenia zysku firmy.  

6. Zarządzanie cyklem życia produktu

Gdy zakończy się praca nad rozwojem produktu, jego cykl życia można podzielić na cztery etapy: wprowadzenie, wzrost, dojrzałość i spadek. Produkt może dłużej pozostać w fazie wzrostu i dojrzałości dzięki dobremu zarządzaniu jego cyklem życia. Dzielenie produktów na kategorie w oparciu o sprzedaż i cykl życia pozwala sklepom zyskać przewagę konkurencyjną w planowaniu asortymentu, sourcingu, ustalaniu cen i marketingu. Efektywne zarządzanie wyzwaniami takimi jak trendy w branży, klony, konkurencja i spadek wartości rynku, są kluczowymi aspektami tego poszukiwanego zestawu umiejętności. 

7. Pragmatyczne planowanie cen

Na wysoce konkurencyjnym, ale niepewnym rynku, właściwa cena może oznaczać różnicę pomiędzy zyskiem a stratą. Istnieje wiele strategii pricingowych do wykorzystania, jednak właściwą umiejętnością jest wiedzieć, których z nich użyć i kiedy. To umiejętność, której poszukuje wiele firm z sektora retail i która pojawia się często w wielu opisach stanowisk. Istnieje pewna liczba czynników, które odgrywają rolę w tych decyzjach, tak więc osoby, które potrafią ocenić znaczenie zmiennych i właściwie ustalić ceny produktów, są w stanie doprowadzić do prawdziwego wzrostu i zysku. 

8. E-commerce

Znalezienie specjalistów od e-commerce może być wielkim wyzwaniem, szczególnie w branży retail. Podczas gdy coraz większa liczba transakcji odbywa się na platformach online, istotne jest, by sklepy oferowały klientom dobrze zaprojektowane doświadczenia. Na rynku, na którym dominuje niepewność; pod koniec roku, w którym zamknęły się liczne tradycyjne sklepy, ten obszar jest niezwykle ważny dla detalistów pragnących zabezpieczyć swoją ofertę na przyszłość. 

9. Doświadczenie konsumenta 

Ogólne doświadczenie, które klient nabywa w kontakcie z marką, staje się coraz ważniejsze. Polski konsument ma do wyboru niemal nieskończoną liczbę możliwości, więc jeśli nie jest zadowolony z produktu lub usługi, może zabrać swoje pieniądze gdziekolwiek indziej. Od początku do końca zaplanowane, angażujące i unikatowe doświadczenie jest kluczowe. Ci, którzy to rozumieją, są bezcennym nabytkiem dla detalistów.  

Jako wiodący rekruterzy w Polsce z globalną siecią, mamy szeroką bazę najbardziej utalentowanych specjalistów, którzy przeniosą twoją firmę na nowy poziom, pozwalając ci wyprzedzić konkurencję.

Jeśli chcesz porozmawiać o pozyskaniu największych talentów dysponujących właściwymi umiejętnościami, skontaktuj się z jednym z naszych konsultantów rekrutacyjnych już dziś. 


 

Chcesz zatrudnić pracowników?

Chcesz porozmawiać z nami o swoich potrzebach rekrutacyjnych? 

Skontaktuj się z nami

Przegląd Wynagrodzeń

Kluczowe informacje na temat wynagrodzeń w poszczególnych sektorach i trendów na rynku pracy. 

Dowiedz się więcej

Dołącz do ponad tysiąca czytelników!

Otrzymuj bezpłatny newsletter z cotygodniową porcją porad.