Sprawdź nowe oferty i znajdź pracę swoich marzeń.
Porozmawiajmy o Twoich potrzebach rekrutacyjnych.
Pomożemy Ci zatrudnić najlepszych pracowników lub znaleźć pracę Twoich marzeń.
W czasach, gdy talentów wciąż brakuje, a pracodawcy dwoją się i troją, by obsadzić kluczowe stanowiska, wielu kandydatów czuje, że ma szansę zdobyć pracę marzeń. Na co patrzą potencjalni pracownicy, oceniając ofertę pracy i co mogą zrobić firmy, aby ich marka była bardziej atrakcyjna na tym konkurencyjnym rynku?
Aby się tego dowiedzieć, firma Michael Page przeprowadziła ankietę wśród ponad 5000 pracowników i kandydatów w całej Europie. Zapytaliśmy ich między innymi o preferowany typ umowy, zaangażowanie w CSR czy idealne warunki pracy. Przeczytaj nasz artykuł, by dowiedzieć się, co zamienia dobrą pracę w pracę marzeń.
Po dwóch latach pandemii nie może dziwić, że nasi respondenci przykładają dużą wagę do stabilności. W odpowiedzi na pytanie, jaki rodzaj umowy rozważaliby w swoim nowym miejscu pracy, aż 80% z nich przyznało, że woli stałe zatrudnienie. Nieco ponad jedna trzecia (34%) stwierdziła, że wybrałaby umowę tymczasową, podczas gdy 15% byłoby zadowolonych z każdego rodzaju kontraktu.
Respondenci zostali poproszeni o wybór idealnej ich zdaniem wielkości firmy: małej, średniej lub dużej. Preferencje były dość równo rozłożone – firma średniej wielkości była wybierana najczęściej (wybór 41% respondentów), zaraz potem duża firma (30%) oraz mała (25%).
Dlaczego kandydaci skłaniają się ku firmom średniej wielkości? Wśród respondentów, którzy woleli takie firmy, ponad jedna trzecia (36%) podkreśla szybki proces podejmowania decyzji, który ich zdaniem jest wyróżnikiem tych organizacji. Inne zalety wskazane przez tych respondentów obejmują więcej możliwości szkolenia (30%) oraz jasną wizję strategiczną (27%).
Kandydatów, którzy wolą duże firmy, wydają się motywować możliwości przyspieszenia rozwoju zawodowego i otrzymania wyższego wynagrodzenia. Spośród respondentów, którzy preferowali duże firmy, niemal połowę (46%) interesowały programy szkoleń i rozwoju, z których znane są te organizacje, podczas gdy możliwości awansu i wyższe wynagrodzenie były podkreślane przez odpowiednio 39% i 27% tych respondentów.
Mimo że małe firmy były najrzadziej wybieraną opcją, odpowiedzi nie pozostawiają wątpliwości, że organizacje te mają szereg wyjątkowych przewag. Przyspieszony proces podejmowania decyzji został podkreślony przez 41% respondentów, którzy woleli małe firmy, podczas gdy 40% pociągała kultura organizacyjna, która panuje w firmie o „ludzkiej” skali. Nieco ponad jedna trzecia (34%) respondentów wybrała małe firmy ze względu na większą samodzielność w zarządzaniu własnymi zadaniami.
W dzisiejszej gospodarce opartej na wiedzy kandydaci skupiają się na pozyskiwaniu umiejętności, które zaprowadzą ich do sukcesu. Nie jest więc zaskoczeniem, że aż 71% respondentów wymieniło szkolenia i rozwój kariery wśród najbardziej pożądanych benefitów. Kolejne miejsce zajęła prywatna opieka zdrowotna dla pracownika i jego rodziny – priorytet dla nieco ponad połowy (51%) respondentów. Inne benefity, które miały znaczenie, to korzyści finansowe (wybrane przez 35% ankietowanych), służbowy samochód (także 35%) oraz służbowe sprzęty (34%).
Dzisiejsi kandydaci nie pragną już tylko wyższej pensji i możliwości rozwoju kariery. Trzy czwarte (75%) respondentów powiedziało, że chce pracować dla firmy zaangażowanej w społeczną odpowiedzialność biznesu (CSR). Poproszeni o wskazanie najważniejszych wartości w tym obszarze, 97% wybrało prawa człowieka, podczas gdy troska o środowisko i odpowiedzialność ekonomiczna zostały podkreślone przez odpowiednio 96% i 94% respondentów.
Miliony pracowników po raz pierwszy pracowały z domu podczas pandemii COVID-19. Nasza ankieta sugeruje, że większość z nich chciałaby, by zostało tak na stałe. Znacznie więcej niż połowa respondentów (59%) twierdzi, że chce pracować całkowicie lub częściowo zdalnie. Kobiety wydają się cenić elastyczne warunki pracy bardziej niż mężczyźni – 65% z nich powiedziało, że woli pracować z domu w wybrane dni tygodnia lub przez cały czas, w porównaniu do 53% mężczyzn.
W jaki sposób kandydaci chcieliby podzielić swój czas pomiędzy dom a biuro? Najbardziej popularna opcja to trzy dni w biurze i dwa dni w domu – wybierana przez 36% respondentów. Mniej więcej co piąty (19%) ankietowany chciałby pracować z domu co najmniej cztery dni w tygodniu, podczas gdy zaledwie 10% podoba się pomysł spędzania w domu tylko jednego dnia w tygodniu.
Popularność zdalnej pracy nie powinna przesłaniać faktu, że wielu pracowników lubi pracować w biurze. Ich kluczową motywacją jest możliwość kontaktu z ludźmi: 60% respondentów podkreśla zalety nieformalnych spotkań ze współpracownikami, podczas gdy 50% docenia więzi społeczne i chwile relaksu, które są możliwe tylko w biurze.
Zespoły pracujące w biurach mogą także skorzystać z większego zaangażowania pracowników. Więcej niż czterech na dziesięciu respondentów (41%) podkreśla znaczenie spotkań twarzą w twarz, podczas gdy 39% czuje, że w przypadku pracy stacjonarnej ich zaangażowanie utrzymuje się na wyższym poziomie.
Jeśli planujesz znalezienie wymarzonej pracy, Michael Page może Ci pomóc. Rozpocznij poszukiwanie już dzisiaj, sprawdzając nasze oferty pracy. A jeśli jesteś pracodawcą, który pragnie zatrudnić najlepsze talenty w swojej branży i lokalizacji, już dziś skontaktuj się z jednym z naszych wyspecjalizowanych rekruterów.
Chcesz porozmawiać z nami o swoich potrzebach rekrutacyjnych?
Kluczowe informacje na temat wynagrodzeń w poszczególnych sektorach i trendów na rynku pracy.