Sprawdź nowe oferty i znajdź pracę swoich marzeń.
Porozmawiajmy o Twoich potrzebach rekrutacyjnych.
Pomożemy Ci zatrudnić najlepszych pracowników lub znaleźć pracę Twoich marzeń.
Na trudnym rynku pracy firmy i rekruterzy powinni pamiętać, by zapewnić kandydatom pozytywne doświadczenia w trakcie procesu rekrutacyjnego (candidate experience). Jeśli przebiega on sprawnie, osoby poszukujące pracy są bardziej skłonne przyjąć ofertę pracodawcy i polecić firmę swoim znajomym.
Ale kiedy zaczyna się candidate experience? Dla wielu kandydatów jest to moment, w którym zapoznają się z ofertą pracy. To właśnie wtedy kształtuje się ich pierwsze wrażenie na temat firmy, które wpłynie na to, czy będą chcieli ubiegać się o daną posadę.
Jaki wpływ ma ogłoszenie o pracę na candidate experience? Firma Michael Page w okresie od września do grudnia przeprowadziła ankietę wśród ponad 7000 kandydatów z całej Europy, by zrozumieć, w jaki sposób reagują na oferty pracy.
Zapytaliśmy kandydatów, jaką informację zawartą w ofercie pracy uważają za najważniejszą i jedna odpowiedź stale się powtarzała: lokalizacja. Niemal sześciu na dziesięciu (59%) ankietowanych stwierdziło, że lokalizacja jest kluczową informacją w ofercie, następnie zaś typ umowy (47%) i nazwa stanowiska (44%).
Inne informacje istotne dla kandydatów to:
W świecie przeładowanym informacjami może być to zaskoczeniem, ale aż 68% ankietowanych kandydatów stwierdziło, zapoznało się z całą ofertą pracy. Pozostali przyznali, że czytają 80–90% jej treści.
Chęć przeczytania całego ogłoszenia może mieć związek z jego dostępnością. Wielu kandydatów przegląda teraz oferty pracy na urządzeniach mobilnych. Ponad jedna trzecia (37%) ankietowanych powiedziała, że korzysta głównie z urządzeń mobilnych do czytania ogłoszeń o pracę, a 26% korzysta z tych samych urządzeń, by aplikować na daną ofertę. Jednak niemal połowa (49%) kandydatów wciąż używa głównie komputera stacjonarnego lub laptopa do przesłania swojej aplikacji.
Niektórzy rekruterzy eksperymentują z oryginalnymi i kreatywnymi formatami ogłoszeń o pracę. Jednak ankietowani przez nas kandydaci mają inne priorytety. Ponad sześciu na dziesięciu (61%) stwierdziło, że woli profesjonalny format z dużą liczbą szczegółów. Około 35% podoba się podział ogłoszenia na części, a 33% docenia to, że oferta jest krótka i zwięzła.
Czasami kandydaci zauważają nie tylko to, co jest w ogłoszeniach o pracę, ale także to, czego w nich brakuje. Przykładowo, niemal dziewięciu na dziesięciu (88%) respondentów uważa, że oferty pracy powinny zawierać informacje o kulturze firmy. Podobny odsetek kandydatów (87%) chciałoby poznać widełki płacowe, podczas gdy 69% interesuje pakiet benefitów.
Nawet najbardziej kompleksowo opracowana oferta pracy daje kandydatowi zaledwie część informacji, które powinien poznać przed przyjęciem stanowiska. Zdecydowana większość ankietowanych (92%) odwiedza stronę potencjalnego pracodawcy. Mniejszy odsetek osób (63%) odwiedza profile społecznościowe organizacji, podczas gdy 61% korzysta z opinii na stronach takich jak Glassdoor czy GoWork.pl, by ocenić firmę. Co ciekawe, około jedna trzecia (34%) respondentów starała się skontaktować z obecnymi lub byłymi pracownikami, aby zdobyć wewnętrzne informacje o potencjalnym pracodawcy.
Rzecz jasna nie wszyscy kandydaci, którzy czytają ogłoszenie o pracę, aplikują na dane stanowisko. Jakie są zatem czynniki, które skłaniają ich do odrzucenia oferty?
Dla ankietowanych przez nas osób najważniejszym filtrem jest opis wymaganych kwalifikacji. Ponad sześciu na dziesięciu respondentów (61%) nie aplikowało na ofertę, ponieważ czuło, że ich kwalifikacje są zbyt wysokie lub zbyt niskie na dane stanowisko.
Drugim najważniejszym czynnikiem jest spójność i precyzja ogłoszenia. Niemal co drugi (46%) respondent stwierdził, że nie aplikowałby na stanowisko, jeśli w ogłoszeniu znalazłyby się błędy i nieścisłości.
Inne kryteria dotyczą lokalizacji (czynnik decydujący dla 41% kandydatów), nieaktualnego ogłoszenia (36%), kiepskiej reputacji firmy (35%) oraz nieadekwatnego wynagrodzenia/pakietu benefitów (33%). Rekruterzy i menedżerowie powinni zwrócić uwagę na to, że aż 31% respondentów stwierdziło, iż nie aplikowałoby na ofertę, jeśli wymagałoby to wypełniania długich formularzy.
Nie wszyscy kandydaci czytają ogłoszenia o pracy, ponieważ są zainteresowani aplikowaniem na dane stanowisko. Niektórzy z nich po prostu korzystają z informacji, aby porównać poziom wynagrodzenia i opis stanowiska w ogłoszeniu z tym, na którym obecnie pracują. Jednak zaledwie 16% ankietowanych twierdzi, że regularnie sprawdzają oferty pracy (co najmniej raz do roku), podczas gdy 23% robi to raz na 2–3 lata. Znaczna większość (61%) respondentów mówi, że nigdy nie stosowała tej praktyki.
Menedżerowie i zespoły rekruterów mogą wyciągnąć z tych danych następujące wnioski:
Lokalizacja jest dla kandydatów kluczową informacją i powinna być dobrze widoczna w ogłoszeniu.
Kandydaci lubią oferty, które są wyczerpujące i profesjonalne zarówno pod względem formy, jak i treści. Ryzykujesz utratę najlepszych talentów, jeśli Twoje ogłoszenia są trudne do przeczytania lub zawierają niespójne informacje.
Reputacja w sieci i employer branding to podstawa! Zanim kandydaci zdecydują się aplikować na ofertę, oceniają Ciebie i kulturę Twojej organizacji na bazie firmowej strony, profili w mediach społecznościowych oraz stron z opiniami pracowników.
Michael Page angażuje się w zapewnianie kandydatom najlepszych możliwych doświadczeń w procesie rekrutacyjnym, korzystnych zarówno dla osób poszukujących pracy, jak i pracodawców. Jeśli szukasz pracowników, skontaktuj się z nami, a nasi rekruterzy pomogą Ci w odnalezieniu najlepszych talentów w Twojej branży i lokalizacji.
Jeśli natomiast szukasz pracy – i doskonałego candidate experience – odwiedź naszą stronę z ogłoszeniami.
Chcesz porozmawiać z nami o swoich potrzebach rekrutacyjnych?
Kluczowe informacje na temat wynagrodzeń w poszczególnych sektorach i trendów na rynku pracy.