Sprawdź nowe oferty i znajdź pracę swoich marzeń.
Porozmawiajmy o Twoich potrzebach rekrutacyjnych.
Pomożemy Ci zatrudnić najlepszych pracowników lub znaleźć pracę Twoich marzeń.
W dzisiejszym świecie technologia i kompetencje ludzkie łączą się, jak nigdy wcześniej. To sprawia, że zrozumienie wpływu sztucznej inteligencji (AI) na pracę i rekrutację jest koniecznością dla każdej firmy, która chce wciąż być konkurencyjna.
Przyjrzeliśmy się danym z badania Michael Page, przeprowadzonego wśród 3344 kandydatów w Europie kontynentalnej. Wyniki pozwalają dowiedzieć się, jak pracownicy korzystają z AI, poszukując pracy i wykonując swoje obowiązki. Czego może nauczyć się Twoja firma, aby pozostać na czele stawki w cyfrowej erze?
AI nie jest już tylko modnym słowem. Nasze badanie pokazuje, jak różne narzędzia AI są włączane w codzienne praktyki biznesowe:
Aż 68% respondentów docenia rolę AI w zwiększaniu produktywności. Narzędzia AI, takie jak inteligentne filtry e-mail i asystenci pozwalający ustalać priorytety, na nowo definiują skuteczność, dzięki czemu zespoły mogą poświęcić czas na bardziej kreatywne zadania.
Nie wszystko jest jednak takie proste. Mierzenie się z wyzwaniami związanymi z sztuczną inteligencją jest równie istotne, jak wykorzystanie jej zalet. Aż 61% uczestników badania wyraziło obawy, że AI brakuje ludzkiego osądu i intuicji. Firmy muszą zadbać, by technologia AI uzupełniała podejmowanie decyzji przez ludzi, a nie ich w tym zastępowała.
Dla ludzi istotna jest także prywatność i bezpieczeństwo danych – zwraca na to uwagę 48% naszych respondentów. To oznacza, że firmy muszą zatroszczyć się o porządne zabezpieczenia i przejrzyste procedury dotyczące korzystania z danych.
Także aspekty etyczne i możliwość wyparcia człowieka przez AI – wspomniane odpowiednio przez 38% i 36% osób – wymagają podejścia, które połączy rolę sztucznej inteligencji z wartościami firmy i dobrostanem pracowników.
Niemal połowa badanych specjalistów powiedziała, że używa technologii AI do poszukiwania pracy, wskazując efektywność czasową i większe możliwości zawodowe jako kluczowe przewagi. Wciąż jednak więcej niż połowa zastanawia się, czy warto korzystać z AI w tym celu, wskazując na brak zrozumienia tematu lub obawy związane z brakiem ludzkiego czynnika w tej technologii.
Ta sytuacja to wyjątkowa możliwość dla firm, by połączyć efektywność AI z ludzkim podejściem. Celem jest nie tylko przyciągnięcie talentów, ale także znalezienie osób pasujących do kultury i wartości firmy. Na przykład, podczas gdy wsparci przez AI analitycy mogą z sukcesem wstępnie selekcjonować kandydatów, to Twój zespół sprawdzi, czy osoby te są naprawdę dopasowane do Twojej firmy.
Zgodnie z wynikami naszego badania, 46% specjalistów używało narzędzi AI, takich jak kreatory CV i algorytmy dopasowujące oferty pracy, poszukując zatrudnienia. Firmy mogą wykorzystać te narzędzia, aby zrewolucjonizować odkrywanie i przyciąganie talentów. Algorytmy AI mogą skutecznie filtrować CV, ale ostateczna decyzja powinna obejmować udział człowieka, który potrafi ocenić kulturowe dopasowanie kandydata i jego potencjał rozwoju. To podejście zapewnia bardziej zrównoważony i inkluzywny proces zatrudniania.
Badanie pokazuje zmianę pokoleniową w korzystaniu z technologii AI do poszukiwania pracy – częściej używają jej młodsze osoby. To podkreśla potrzebę dostosowania przez firmy swoich strategii rekrutacyjnych, by przyciągnąć zróżnicowaną grupę kandydatów, włączając narzędzia AI przy jednoczesnym zachowaniu ludzkiego podejścia, które odpowiada wszystkim pokoleniom.
W końcu, regularna informacja zwrotna od pracowników używających narzędzi AI może wskazać możliwości ulepszeń oraz dopasowania tych technologii do zmieniających się potrzeb pracowników i kandydatów.
Włączenie AI w plan działania firmy wymaga świadomości, co może, a czego nie może zrobić sztuczna inteligencja. Spójrzmy na kilka praktycznych strategii:
W Michael Page zachowujemy równowagę pomiędzy efektywnością sztucznej inteligencji i wartością ludzkiej perspektywy w rekrutacji. Połączmy siły, by działać w złożonym świecie rekrutacji opartej o AI, znajdując kandydatów, którzy rozwiną skrzydła w Twojej organizacji.
Chcesz porozmawiać z nami o swoich potrzebach rekrutacyjnych?
Kluczowe informacje na temat wynagrodzeń w poszczególnych sektorach i trendów na rynku pracy.