Sprawdź nowe oferty i znajdź pracę swoich marzeń.
Porozmawiajmy o Twoich potrzebach rekrutacyjnych.
Pomożemy Ci zatrudnić najlepszych pracowników lub znaleźć pracę Twoich marzeń.
W ubiegłym roku 93% wszystkich pracodawców na świecie chciało zatrudnić nowych pracowników. To obrazuje, jak trudnym zadaniem może być rekrutacja – firmy są zmuszone rywalizować ze sobą na przepełnionym rynku, by pozyskać najlepszych i najzdolniejszych kandydatów.
Dziś największym talentom bardzo zależy na zrównoważonym rozwoju – niezależnie od tego, czy odnosi się on do troski o środowisko, czy do spraw społecznych. Statystyki pokazują, że firmy bez ciekawych inicjatyw w tym zakresie są mniej atrakcyjne dla kandydatów. Badanie PageGroup Sustainability Insights dostarczy Ci wszystkich potrzebnych danych.
Pomiędzy majem a czerwcem 2022 r. firma PageGroup przeprowadziła ankietę wśród 4755 pracowników i kandydatów z Europy kontynentalnej, by odkryć ich opinię nie tylko na temat 17 Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ (SDG) oraz ich wpływu na rynek pracy, ale – w szczególności – poszukiwania pracy i znaczenia, jakie ma dla nich zrównoważony rozwój.
W badaniu PageGroup zdecydowana większość respondentów stwierdziła, że zrównoważony rozwój jest dla nich ważny do tego stopnia, że już zmienili swoje zachowania i praktyki. Istnieje ogromna pula potencjalnych pracowników, którzy chcą pracować dla firmy o takich samych wartościach, jak ich własne i która udowadnia, że dba o zrównoważony rozwój tak bardzo, jak oni sami.
Zrównoważony rozwój jest kluczowy dla ochrony planety, walki z nierównościami i poprawy jakości życia ludzi – zarówno teraz, jak i w przyszłości. Jest także kluczem do przyciągnięcia pracowników, którzy pomogą Ci zrealizować Twoje strategiczne cele. Przyszłość zrównoważonego rozwoju w miejscu pracy jest tutaj już dziś. Czy jesteś na nią gotów/gotowa?
Zrównoważony rozwój jest podkreślany na każdym kroku, ale to nie jest po prostu modne słowo. Ogromna większość, bo aż 90% liderów biznesu uważa, że to istotna sprawa. Zgadzają się z tym pracownicy. Według badania PageGroup Sustainability Insights, 2 na 3 pracowników twierdzi, że zrównoważony rozwój jest dla nich ważny, gdy starają się o pracę. 4 na 10 przyznaje, że brak programu zrównoważonego rozwoju w firmie miałby wpływ na ich decyzję o dołączeniu do jej zespołu.
Warto jednak zauważyć, że tworzenie zrównoważonej przyszłości oznacza coś więcej, niż tylko ochronę środowiska. Wiele Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ skupia się na trosce o przyrodę, ale niektóre kładą nacisk na inne sprawy. Na przykład Cel 5 to „osiągnąć równość płci oraz wzmocnić pozycję kobiet i dziewcząt”. Cel 1 odnosi się do eliminacji biedy we wszystkich formach na całym świecie. Wiele spośród Celów Zrównoważonego Rozwoju jest wyrazem przekonania, że zrównoważony rozwój to szerokie pojęcie – obejmuje ono różne zazębiające się aspekty ładu środowiskowego, społecznego i korporacyjnego (ESG).
Gdy mówimy o aspekcie społecznym, 1 na 3 europejskich pracowników twierdzi, że „zdrowie i jakość życia” to temat z obszaru zrównoważonego rozwoju, który jest dla niego/niej najbardziej istotny. Inne ważne cele wymieniane w badaniu PageGroup Sustainability Insights obejmują zapewnienie godnej pracy i wzrostu gospodarczego, oraz dostęp do wysokiej jakości edukacji. Aby w pełni podążać za tymi ideałami, firmy muszą wziąć pod uwagę wszystkie aspekty ESG.
Bycie atrakcyjnym dla „odpowiedzialnych społecznie” kandydatów jest kluczowe, jeśli firmy chcą wysunąć się na prowadzenie w wyścigu o talenty. Kandydat odpowiedzialny społecznie to taki, który chętnie zwraca uwagę na wpływ działań organizacji – zarówno pozytywny, jak i negatywny – na ludzi. Tematy takie, jak różnorodność, nierówność i prawa pracy są dla niego bardzo ważne.
Warto zauważyć, że rodzaj inicjatyw istotnych dla kandydatów może różnić się w zależności od ich cech demograficznych, włączając w to stanowisko, branżę, lokalizację i wiek. W istocie, 86% młodych ludzi woli wspierać lub pracować dla organizacji, które dbają o te same sprawy, co oni sami, a 30% opuściło firmę, gdyż ta nie realizowała żadnych programów zrównoważonego rozwoju.
Podejmowanie decyzji o dokładnym kształcie planu zrównoważonego rozwoju firmy powinno angażować wszystkie zainteresowane osoby oraz obejmować zarówno inicjatywy środowiskowe, jak i społeczne. Na przykład, różnorodność i włączanie są najważniejsze dla wielu kandydatów, szczególnie z pokolenia Z, spośród których 86% wymieniło ten obszar jako istotny przy wyborze pracodawcy.
Kandydaci mogą chcieć pracować dla bardziej odpowiedzialnych społecznie pracodawców, ale to działa w obie strony. Firma McKinsey & Company odkryła, że organizacje z bardziej etnicznie i kulturowo zróżnicowaną kadrą zarządzającą notowały lepsze wyniki. Najnowszy raport BlackRock dotyczący wyników finansowych firm pokazał, że organizacje z lepszymi działaniami ESG wyprzedziły konkurencję. Ta poprawa wyników z pewnością jest zauważalna dla kandydatów, jeszcze bardziej przyciągając ich do firmy. W istocie zrównoważony rozwój może wspomóc rekrutację na wiele sposobów.
Choć dużo mówi się o istotnej roli, jaką odgrywa zrównoważony rozwój w procesie rekrutacji, dowody wskazują, że liczne firmy wciąż mają wiele do zrobienia w tym obszarze. W odpowiedzi na naszą ankietę, około 4 z 10 (37%) pracowników zgodziło się, że ich firma „robi wystarczająco dużo w zakresie zrównoważonego rozwoju”, z czym nie zgodziło się 3 z 10 (28%). Te niejednoznaczne dane sugerują, że inicjatywy z tego obszaru mogą z pewnością zostać rozwinięte.
Mamy też dobre wiadomości: 70% respondentów pracujących na stanowiskach kierowniczych (zarząd, dyrektor, manager) zgodziło się, że zobowiązania w zakresie zrównoważonego rozwoju są ważne – to wyższy odsetek niż wśród osób na stanowiskach niemanagerskich. Wygląda na to, że inicjatywy z obszaru zrównoważonego rozwoju mają poparcie na najwyższych szczeblach organizacji.
Dlatego tak ważne jest stworzenie ogłoszeń o pracę, które przejrzyście i prosto stwierdzają, w jaki sposób realizujesz inicjatywy rozwojowe. Zadbaj też o to, by Twoje ogłoszenie było inspirujące. Twoi kandydaci podchodzą do tematu z pasją – udowodnij zatem, że Ty też!
Komunikuj także swoje wartości i upewnij się, że spójnie pokazujesz swoje wartości we wszystkich odpowiednich kanałach. Przykładowo, w Michael Page stworzyliśmy stronę www, na której dodajemy oferty o pracę, które mają Positive Impact, czyli stanowiska, które mocno skupiają się na ESG. Kiedy głośno mówisz, jak pozytywny wpływ na środowisko i społeczeństwo może mieć praca w Twojej firmie, przyciągniesz szerszą, bardziej zróżnicowaną grupę kandydatów.
Ponad połowa (51%) europejskich pracowników powiedziała, że doświadczyła dyskryminacji w pracy raz lub częściej w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Wygląda na to, że wiele firm ma wciąż dużo do zrobienia na rzecz tworzenia różnorodnego środowiska pracy, które będzie przyciągać kandydatów. Więcej niż dwie trzecie (69%) respondentów naszej ankiety powiedziało nam, że bycie częścią firmy, która praktykuje różnorodność, jest dla nich ważne. Widać, że priorytetowe traktowanie zrównoważonego rozwoju jest istotne dla pracowników.
Przyjęcie podejścia opartego o kompetencje to kolejny sposób, by tego dokonać. W przeszłości większość organizacji poszukiwała talentów, publikując ogłoszenia o pracy koncentrujące się na wcześniejszym doświadczeniu kandydatów. W rozmowie ze Światowym Forum Ekonomicznym współzałożyciel LinkedIn, Allen Blue, rekomenduje skupienie się zamiast tego na kompetencjach. To stworzy więcej możliwości, by kandydaci z mniej typowymi ścieżkami edukacyjnymi stali się częścią bardziej inkluzywnej i różnorodnej organizacji. Ponieważ przewiduje się, że połowa pracowników na świecie będzie musiała zdobyć nowe umiejętności do roku 2050, rekrutacja oparta o kompetencje może być dla firm świetnym sposobem, by przygotować swoje plany zatrudnienia na przyszłość – upewnij się zatem, że mogą one być utrzymane w dłuższej perspektywie.
Coraz więcej firm na całym świecie skupia się na zrównoważonym rozwoju. Niektóre znane organizacje, które wiele robią na jego rzecz, to:
Inspirując się działaniami wymienionych wyżej organizacji, firmy mogą znaleźć wiele sposobów, by ulepszyć swoje programy na rzecz zrównoważonego rozwoju. Rozpocznij od postawienia przejrzystych celów. Wymień swoje obecne wyzwania – czy dotyczą one kultury firmy, czy marnotrawstwa zasobów – i oceń, jak możesz na nie odpowiedzieć. Następnie stwórz strategię zrównoważonego rozwoju, korzystając z wkładu wszystkich zainteresowanych stron, w tym managerów, pracowników i klientów. Nie zapomnij śledzić wyników swojej strategii – tylko w ten sposób możesz stwierdzić, czy nastąpiła poprawa.
W PageGroup pomagamy firmom, z różnych branż, w projektach rekrutacyjnych, uwzględniając tematy związane ze zrównoważonym rozwojem. Dzięki naszej eksperckiej wiedzy zaprezentujemy Twoją firmę jako miejsce, z którego pracownicy mogą być dumni oraz organizację, która głęboko troszczy się o ludzi i planetę. Jednocześnie zadbamy o spełnienie wszystkich wymogów prawnych, a także o to, by w procesie rekrutacji nie było żadnych uprzedzeń – pomagając Ci znaleźć najlepiej dopasowane do Twoich potrzeb talenty.
Chcesz porozmawiać z nami o swoich potrzebach rekrutacyjnych?
Kluczowe informacje na temat wynagrodzeń w poszczególnych sektorach i trendów na rynku pracy.