Logo z napisem 'The Future of Hiring'

Pracownicy dużą wagę przykładają do celu i wartości swojej pracy. Chcą widzieć głębszy sens roli, jaką pełnią i być dumni z wykonywanych obowiązków. Uwzględnienie tych elementów w rekrutacji pomoże pracodawcom znaleźć i przyciągnąć do firmy najlepsze talenty, czyli osoby o dużym potencjale na rozwój.  

Rozumienie sensu działania firmy i umiejętność przekazania go innym, zwłaszcza osobom spoza organizacji, znacznie zwiększa szansę na przyciągnięcie najlepszych talentów. Pracodawcy, którzy uświadomili sobie znaczenie tego aspektu, poprawili skuteczność pozyskiwania do firmy wartościowych kandydatów, dzięki którym ich organizacja może się rozwijać. 

Rynek pracy przechodzi pokoleniową zmianę, która kształtuje również nowe postawy wobec pracy. Dla większości pracowników, zwłaszcza reprezentantów pokolenia milenialsów (czyli osób urodzonych w latach 80. i 90. ubiegłego wieku), kluczowe jest to, aby widzieć głębszy sens swojej pracy i czuć satysfakcję z wykonywanych obowiązków. Co oczywiste, aspekty te powinny być również priorytetem dla pracodawców. W jaki sposób zatem mogą oni zaprezentować wartości swojej firmy?  

Jednym z wyróżników współczesnego świata jest nieograniczony, powszechny i szybki dostęp do informacji – także tych dotyczących danej organizacji. Strony internetowe, fora z recenzjami, kanały społecznościowe to obecnie najpopularniejsze źródła wiedzy o pracodawcy. Właściwe wykorzystanie ich atutów może stać się wyróżnikiem marki i zwiększyć jej konkurencyjność na rynku pracy.  


Kluczowy wniosek: Ambitni kandydaci chcą widzieć sens swojej pracy i oczekują otwartej, szczerej komunikacji. Firmy, które potrafią dostosować się do zmian i odpowiedzieć na oczekiwania pracowników, zwiększą swoją atrakcyjność na rynku pracy.  


Nowe formy zatrudnienia 

Elastyczne formy zatrudnienia, praca w kilku miejscach równocześnie oraz kontrakty tymczasowe zyskują ostatnio na znaczeniu zarówno wśród pracowników, jak i pracodawców. Panuje też coraz bardziej powszechne przekonanie, że coś takiego, jak „praca na całe życie” nie istnieje. Warto więc, żeby pracodawcy pamiętali, że o atrakcyjności organizacji świadczy to, czy wszyscy pracownicy, niezależnie od formy zatrudnienia, stanowiska, czy rodzaju umowy, są w niej traktowani tak samo – równo i sprawiedliwie. 

Współczesny rynek pracy obfituje więc w nowe formy zatrudnienia, takie jak np. umowy krótkoterminowe, tymczasowe, czy na czas określony. Potwierdzają to również statystyki, wg których w 27 krajach UE w latach 2001-2012 liczba umów na czas określony wzrosła o 25 proc. Dla porównania, w analogicznej grupie badanych i porównywalnym okresie, odsetek umów na czas nieokreślony zwiększył się o 7 proc. Dodatkowo, prawie połowa kandydatów (43,9 proc.) w wieku od 15 do 24 lat pracowała w tym okresie na podstawie umowy na czas określony.  


Kluczowy wniosek: Pracodawcy powinni doceniać wszystkich pracowników, niezależnie od formy zatrudnienia i umowy. Takie podejście pozwoli zbudować silne i elastyczne zespoły, które będą w stanie odpowiedzieć na wyzwania współczesnego rynku pracy.  


Cel ma kluczowe znaczenie 

Jeszcze do niedawna wynagrodzenie i prestiż marki były głównymi czynnikami przyciągającymi nową osobę do danej firmy. Obecnie, rynek pracy jest bardziej wymagający i zaoferowanie tylko wyższej pensji może nie wystarczyć, aby potencjalny kandydat zdecydował się przyjść do nowej organizacji. Specjaliści ds. rekrutacji przyznają także, że standardowe, szablonowe ogłoszenia o pracę są coraz mniej efektywne. Pracodawcy powinni zatem znaleźć sposób na to, aby ich firma wyróżniła się na rynku pracy.  

Obecnie dla pracowników ważne jest to, aby dostrzegać misję i głębszy sens swojej pracy oraz utożsamiać się z wartościami firmy. Ponadto, kandydaci chcą również wiązać się z organizacjami, których działalność wykracza poza obszar czysto biznesowy. Na atrakcyjności zyskują zatem pracodawcy, którzy rozumieją potrzebę działania na rzecz innych i świata.  

W Michael Page w ciągu tygodnia spotykamy się z tysiącami kandydatów i przeprowadzamy setki rozmów na temat ich oczekiwań względem miejsca pracy. Nasza szeroka wiedza i bogate doświadczenie mogą zatem pomóc wielu pracodawcom spojrzeć na ich organizację „oczami kandydatów” i znaleźć mocne strony przyciągające talenty do firmy. Aby to osiągnąć, pracodawcy powinni w pierwszej kolejności odpowiedzieć sobie na kilka ważnych pytań:  

  • Dlaczego warto wybrać ich firmę, skoro oferta drugiej jest podobna? 
  • Jaki styl zarządzania praktykowany jest w firmie? 
  • Jakie narzędzia otrzymują pracownicy, aby ich praca była bardziej efektywna? 
  • Jaki wpływ ma praca na danym stanowisku na cały biznes? 
  • Jak dany kandydat będzie mógł osiągnąć swoje własne cele?  

Wstępna selekcja kandydatów do firm w wielu przypadkach odbywa się za pomocą nowych technologii, które spośród ogromnej liczby aplikacji, wybierają osoby najlepiej spełniające kryteria pracodawcy. Dlaczego więc nie wykorzystać tych narzędzi w odwrotną stronę, aby to kandydaci mogli znajdować organizacje, dobrze dopasowane do ich potrzeb. Nowi pracownicy chcą przecież rozumieć, jaką funkcję będą sprawować, poznać swoje obowiązki, także w szerszym kontekście, a także wiedzieć, jak ich praca przekłada się na osiąganie celów firmy. 


Kluczowy wniosek: Obecnie zaoferowanie kandydatom wyższego wynagrodzenia, nawet w rozpoznawalnej i prestiżowej firmie, może nie wystarczyć, aby skusić kandydata do zmiany pracy. Skuteczne ogłoszenie o pracę powinno wyróżniać się na tle konkurencji i pokazywać również, jak będzie wyglądała praca na danym stanowisku.  


Więcej o Przyszłość rekrutacji

Chcesz zatrudnić pracowników?

Chcesz porozmawiać z nami o swoich potrzebach rekrutacyjnych? 

Skontaktuj się z nami

Przegląd Wynagrodzeń

Kluczowe informacje na temat wynagrodzeń w poszczególnych sektorach i trendów na rynku pracy. 

Dowiedz się więcej

Dołącz do ponad tysiąca czytelników!

Otrzymuj bezpłatny newsletter z cotygodniową porcją porad.