Sprawdź nowe oferty i znajdź pracę swoich marzeń.
Porozmawiajmy o Twoich potrzebach rekrutacyjnych.
Pomożemy Ci zatrudnić najlepszych pracowników lub znaleźć pracę Twoich marzeń.
Z danych GUS wynika, że w sektorze przedsiębiorstw pracuje dzisiaj w Polsce około 6,5 mln osób. W samym przemyśle - 2,8 mln. To 17,5% z 16 mln wszystkich zatrudnionych. Niska stopa bezrobocia rejestrowanego, 4,9% sprawia, że na rynku rekrutacji pracowników produkcyjnych, pracodawcy muszą walczyć coraz bardziej atrakcyjnymi ofertami. Czy warto? Tak. Specjaliści podkreślają, że dobrze dobrani i zmotywowani członkowie zespołów gwarantują wzrost ich wydajności sięgający nawet 18% i poprawę jakości produkcji o 15%.
Pozyskanie wykwalifikowanych pracowników w ramach procesu rekrutacji w produkcji stanowi jedno z kluczowych wyzwań dla firm z sektora przemysłowego. Warunkuje utrzymanie przez nie zarówno płynności operacji produkcyjnych, wysokiej jakości produktów jak i optymalizacji kosztów.
Z raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego „Polacy o cudzoziemcach na rynku pracy – fakty, mity, opinie” wynika, że w ubiegłym roku 70% pracodawców wskazywało na problemy z pozyskaniem polskich pracowników. Dlatego coraz częściej sięgają oni po pracowników zza granicy.
Specjaliści Konfederacji Lewiatan oceniają, że rocznie polska gospodarka potrzebuje około 2,5 mln pracowników cudzoziemskich. I nic nie wskazuje na to by ta liczba miała spadać. Nasze społeczeństwo się starzeje. Liczba dostępnych, wykwalifikowanych pracowników maleje.
Rekrutacja jest pierwszym, ale też najważniejszym etapem budowania zespołu, który ma bezpośredni wpływ na wydajność, jakość pracy i atmosferę w organizacji. Odpowiednio przeprowadzona rekrutacja pracowników produkcyjnych pozwala na efektywne wykorzystanie zasobów ludzkich i budowę przewagi konkurencyjnej. Właśnie dlatego rekrutację należy dobrze zaplanować. Na co powinniśmy zwrócić szczególna uwagę?
Wyobraźmy sobie, że należymy do zespołu architektów, któremu powierzono zadanie zaprojektowania i wybudowania nowoczesnego i reprezentacyjnego drapacza chmur. Inwestując w najlepsze materiały i angażując najlepszych specjalistów, zwiększamy szanse na stworzenie oczekiwanego dzieła.
Podobnie jest w przypadku budowania zespołu. Zasilając jego skład najlepszymi pracownikami, o oczekiwanych kwalifikacjach, zyskujemy zgrany, efektywny zespół, do którego każdy pracownik produkcyjny wnosi własne talenty i perspektywę. Ale to nie wszystko czym będzie nas premiowała dbałość o rekrutacyjne detale. Możemy bowiem liczyć także na:
Błędy rekrutacyjne mogą mieć poważny wpływ na wydajność i rentowność organizacji. Pociągają także za sobą wymierne koszty finansowe. Odejście pracownika kilka miesięcy po jego zatrudnieniu, w trakcie którego otrzymywał np. przeciętne miesięczne wynagrodzenie w wysokości 7998,81 PLN brutto, może realnie kosztować pracodawcę nawet ok. 100 tys. PLN. Czasami więcej. To dlatego, że prócz kosztów wynagrodzenia firma ponosi koszty rekrutacji - także kolejnej, na to samo stanowisko. Do tego należy doliczyć wydatki związane z onboardingiem pracownika - mógł on bowiem obejmować przygotowanie miejsca pracy i szkolenia - a później także z rozwiązaniem jego umowy, czyli odprawą, urlopem itd.
Idealny kandydat na stanowisko pracownika produkcyjnego powinien charakteryzować się zestawem cech i umiejętności, które gwarantują efektywne i bezpieczne wykonywanie zadań:
Kluczowe umiejętności i kompetencje techniczne pożądane u kandydatów na stanowiska produkcyjne mogą obejmować m.in. obsługę maszyn i urządzeń produkcyjnych, umiejętność odczytywania dokumentacji technicznej, podstawową wiedzę z zakresu automatyki i robotyki przemysłowej, ale też np. znajomość norm i procedur BHP.
Często wymagane są również dodatkowe uprawnienia, na przykład do prowadzenia wózków widłowych lub obsługi specjalistycznego sprzętu.
Równie istotne są cechy osobowościowe i kompetencje miękkie, takie jak zdolności manualne, spostrzegawczość, dokładność, sumienność, odporność na stres oraz umiejętność pracy w zespole. Według badań przeprowadzonych przez amerykańską organizację The Society for Human Resource Management (SHRM), aż 59% pracodawców w 2023 roku wskazywało brak odpowiednich kompetencji miękkich, jako główną barierę w rekrutacji pracowników produkcyjnych.
Dowiedz się więcej o kompetencjach miękkich poszukiwanych wśród inżynierów
Doświadczenie zawodowe w branży produkcyjnej jest potwierdzeniem praktycznej wiedzy i umiejętności kandydata, kluczowych dla efektywnego wykonywania zadań. Osoby takie zazwyczaj znają specyficzne dla branży maszyny, protokoły bezpieczeństwa oraz procesy produkcyjne, co pozwala im szybko integrować się w środowisku pracy.
Utrzymanie wysokiej jakości produktów lub usług jest priorytetem w środowiskach produkcyjnych. Z tego względu kandydaci muszą wykazywać się dbałością o szczegóły oraz precyzją w działaniu. Niezbędna jest umiejętność ścisłego przestrzegania instrukcji, identyfikowania potencjalnych problemów oraz utrzymywania pełnego skupienia nawet w monotonnych lub rozpraszających warunkach.
Skuteczne pozyskiwanie pracowników, stało się dzisiaj dla firm prawdziwym wyzwaniem. W swoich działaniach coraz częściej stosują one marketing rekrutacji, którego podstawą jest kompleksowa strategia działań maksymalizujących efektywność rekrutacji szczególnie cennych dla przedsiębiorstw pracowników produkcyjnych. Coraz częściej wykorzystywane są takie rozwiązania jak współpraca z agencjami rekrutacyjnymi, rekrutacje na platformach internetowych, ale też employer branding w produkcji: autorskie programy poleceń pracowniczych, komunikacja w mediach społecznościowych, budowanie silnej marki pracodawcy.
Coraz większą popularnością cieszy się outsourcing rekrutacji do wyspecjalizowanych agencji. Może on znacznie obniżyć koszty działań realizowanych przez przedsiębiorstwa w tym obszarze. I udzielić efektywnego wsparcia w radzeniu sobie z rotacją pracowników. Michael Page, wiodąca na rynku agencja rekrutacyjna integruje cały proces w jedno rozwiązanie skupiające się na wydajności i jakości zatrudnienia. Zapewnia przy tym skalowalność swoich rozwiązań - firmy w każdej chwili mogą dostosowywać swoją aktywność rekrutacyjną. Agencja zapewnia im dostęp do stale aktualizowanej puli kandydatów oraz wiedzy opartej o dane w celu usprawnienia i optymalizacji procesu rekrutacji. Przedsiębiorstwa oszczędzają czas. Outsourcing pozwala im skoncentrować się na podstawowej działalności biznesowej.
Popularnym kanałem pozyskiwania kandydatów na stanowiska produkcyjne są ogłoszenia publikowane w internecie, zarówno w portalach rekrutacyjnych, jak i w mediach społecznościowych. Amerykański portal analityczny Market.us Scoop prognozuje, że przychody z globalnego rynku rekrutacji online osiągną do 2032 roku 58,0 miliardów USD. W rekrutacjach online dominuje USA ze znaczącym udziałem w rynku światowym wynoszącym 43,0%.
Skuteczną metodą pozyskiwania kandydatów są także programy poleceń pracowniczych, w ramach których obecni pracownicy rekomendują swoich znajomych na wakujące w macierzystych firmach stanowiska.
To również dobre miejsca do pozyskiwania kandydatów na stanowiska produkcyjne. Wydarzenia te pozwalają firmom zaprezentować swoją markę, nawiązać kontakty z osobami poszukującymi pracy, a nawet na miejscu przeprowadzić rozmowy kwalifikacyjne.
Jednym z najskuteczniejszych sposobów przyciągnięcia najlepszych talentów jest oferowanie konkurencyjnych wynagrodzeń, premii i kompleksowych pakietów świadczeń, np. ubezpieczeń zdrowotnych, pakietów medycznych, kart sportowych.
Firmy, dla których priorytetem jest rozwój zawodowy swoich talentów, często przyciągają wykwalifikowanych pracowników gwarancjami szkoleń, podnoszenia kwalifikacji i awansu zawodowego.
Praca na produkcji może wymagać wysiłku fizycznego, dlatego oferowanie elastycznych harmonogramów pracy i inicjatyw promujących równowagę między życiem zawodowym a prywatnym może zapewnić firmom przewagę w przyciąganiu wykwalifikowanych pracowników.
Budowanie wizerunku preferowanego pracodawcy, pomaga firmom produkcyjnym wyróżnić się na tle konkurencji. Można to osiągnąć poprzez skuteczny marketing, zaangażowanie firmowej społeczności i wspieranie kultury firmy, także komunikacją w kanałach social media.
Współpraca ze szkołami zawodowymi, lokalnymi szkołami wyższymi i uniwersytetami może zapewnić przedsiębiorstwom wykwalifikowanych kandydatów do pracy. Płatne staże, praktyki zawodowe i programy współpracy, zawsze przyciągają i rozwijają talenty.
Wykwalifikowani pracownicy bardzo często wybierają na swoich pracodawców firmy inwestujące w najnowocześniejsze technologie i automatyzację.
Sprawdź, jak przyciągnąć do firmy kandydatów z branży inżynierii i produkcji
Od wykorzystania zaawansowanych narzędzi do oceny umiejętności technicznych, przez programy stażowe, aż po budowanie silnej marki pracodawcy. Skuteczna rekrutacja w sektorze produkcyjnym wymaga najlepszych praktyk. Są wśród nich:
Chcesz porozmawiać z nami o swoich potrzebach rekrutacyjnych?
Kluczowe informacje na temat wynagrodzeń w poszczególnych sektorach i trendów na rynku pracy.