Kobieta używająca smartfona i laptopa w kawiarni

Ponad 200 pracowników firmy Automattic - tworzącej m.in. WordPress - nigdy nie idzie rano do biura. Byłoby to praktycznie niemożliwe, ponieważ pracują w 174 różnych miastach, w 29 krajach na całym świecie. Biuro znajduje się wszędzie tam, gdzie mają połączenie z Internetem, czy to w ich domu, na plaży czy w kawiarni za rogiem. Automattic to tylko jeden z przykładów ze stale powiększającej się listy firm, które działają całkowicie lub częściowo wirtualnie/zdalnie. Również międzynarodowe koncerny, takie jak Apple czy Dell oferują stanowiska, na które częściowo składa się praca zdalna. Korzyści są wyraźne: zmniejszają się koszty oraz stwarza się możliwość rekrutowania talentów w dowolnym miejscu na świecie. Ale w jaki sposób możesz się upewnić, że każdy robi to, co powinien?

1. Dobra komunikacja

Największym wyzwaniem dla firm pracujących zdalnie jest komunikacja w zespole. Zwykłe rozmowy przy ekspresie do kawy, wspólne „burze mózgów” w pokoju konferencyjnym, czy rozmowy indywidualne są niemożliwe, przynajmniej w standardowej formie. Wszystkie te sposoby komunikacji muszą zostać zastąpione wirtualnym odpowiednikiem. W jaki sposób to zrobić? Według Sary Sutton Fell, CEO FlexJobs, ważne jest, aby nie używać jednego narzędzia komunikacji online, tylko kilku. W celu uzyskania praktycznych informacji lub aktualizacji, takich jak udostępnianie danych lub kwestie dotyczące projektu, idealnym narzędziem będzie poczta e-mail. W przypadku wspólnej „burzy mózgów” lub udostępniania większej ilości danych lepiej sprawdzi się telefon lub wideo rozmowy.

2. Jasne cele

Jednym z głównych powodów, dla których firmy nie decydują się na pracę zdalną, jest obawa, że ​​pracownicy nie wykorzystują należycie czasu na pracę. Co jeśli pracownik zdecyduje się na zmywanie naczyń lub wyprowadzenie psa, zamiast skupić się na ukończeniu projektu? Rozwiązaniem jest ustalenie konkretnych celów i terminów, na które obie strony się zgodzą. W zależności od tego, ile weryfikacji potrzebujesz, możesz znaleźć oprogramowanie monitorujące aktywność komputera pracowników. Będziesz mógł dzięki temu sprawdzić ile czasu pracownik poświęca na używanie poczty e-mail, a ile na surfowaniu po Internecie. Minusem tego rozwiązania może okazać się brak zaufania u pracowników.

3. Właściwe narzędzia

Praca zdalna ma sens tylko wtedy, gdy zapewnisz pracownikom wszystkie niezbędne narzędzia, których potrzebują do komunikowania się ze sobą, dzielenia się informacjami oraz wykonywania należycie swoich obowiązków. Pomyśl na przykład o smartfonach, zestawach słuchawkowych i kamerach internetowych. Ważne jest także zapewnienie oprogramowania online np. Dokumenty Google czy platformy do zarządzania projektami np. Basecamp. Takie narzędzia umożliwiają monitorowanie postępów, prowadzenie rozmów oraz zdalne planowanie projektów.

4. Indywidualne podejście

Niektóre firmy wymagają od swoich pracowników rozpoczęcia pracy o określonej godzinie. Takie zasady są zaprzeczeniem jednej z największych zalet pracy zdalnej. Dzięki pracy zdalnej o wiele łatwiej jest dostosować godziny pracy do potrzeb pracownika. Około 20 procent ludzi pracuje lepiej, jeśli mogą się wyspać i zacząć pracę trochę później. Wirtualne miejsca pracy dają pracownikom swobodę podziału pracy zgodnie z ich osobistymi preferencjami.

 

Chcesz zatrudnić pracowników?

Chcesz porozmawiać z nami o swoich potrzebach rekrutacyjnych? 

Skontaktuj się z nami

Przegląd Wynagrodzeń

Kluczowe informacje na temat wynagrodzeń w poszczególnych sektorach i trendów na rynku pracy. 

Dowiedz się więcej

Dołącz do ponad tysiąca czytelników!

Otrzymuj bezpłatny newsletter z cotygodniową porcją porad.