Baner z napisem 'Quit and Return' i ludźmi klaszczącymi.

Decyzja o odejściu z pracy nigdy nie jest prosta. Podejmuje się ją z różnych powodów – niezadowolenia i braku satysfakcji, ale także z chęci rozwoju swojej kariery i sprawdzenia się w innym miejscu.

Na dzisiejszym, konkurencyjnym rynku pracy firmy nie mogą sobie pozwolić, by „zapomnieć” o wartościowych pracownikach. Tych, którzy odchodzą w atmosferze szacunku i zrozumienia, można będzie skłonić do powrotu, jeśli pojawi się taka możliwość. Właśnie dlatego wielu pracodawców tworzy programy, które pozwalają im pozostać w kontakcie z byłymi członkami zespołu, a jeśli okoliczności na to pozwolą – ponownie ich zatrudnić.

Dlaczego pracownicy odchodzą? Czy rozważyliby powrót do dawnego pracodawcy? Zapytaliśmy o to 5453 kandydatów z całej Europy. Sprawdźcie, jakie były ich odpowiedzi!

Ile osób odchodzi i dlaczego?

Trzy czwarte respondentów (75 proc.) przyznało, że co najmniej raz w życiu zdarzyło im się odejść z pracy. Co wpłynęło na ich decyzję?

  • 41 proc. chciało poszerzyć swój zakres obowiązków i przyśpieszyć rozwój kariery;
  • 31 proc. po prostu poszukiwało zmiany – nowego stanowiska, ścieżki kariery lub branży;
  • Około 20 proc. jako istotne czynniki skłaniające do odejścia wymieniło: chęć otrzymania lepszego wynagrodzenia i benefitów, niezgodność wyznawanych przez firmę wartości oraz powody osobiste.

Ciekawie przedstawiają się dane w podziale na płeć. Chęć poszerzenia zakresu obowiązków jest ważniejszym czynnikiem dla mężczyzn niż dla kobiet (45 proc. vs 37 proc.). Z drugiej strony, więcej kobiet niż mężczyzn rezygnuje z zatrudnienia w obecnym miejscu pracy z przyczyn osobistych (przeprowadzka, sprawy rodzinne itp.) – 25 proc. vs 17 proc.

Kluczowym wnioskiem z tych danych jest, że wyczerpanie możliwości rozwoju w obecnej pracy ma największy wpływ na decyzję o odejściu pracowników. Niektórzy pracodawcy po prostu nie są w stanie zaspokoić aspiracji i ambicji części ankietowanych.  Aby zapobiec odejściu tych członków zespołu, pracodawca może im zaoferować przyspieszenie rozwoju kariery i zwiększenie pakietu wynagrodzeń. Jeśli jednak podwładny chce zmienić branżę lub opuścić firmę z powodów osobistych, niewiele można zrobić, by go zatrzymać.

Odejść czy zmienić pracę?

Nie każdy, kto opuszcza organizację, ma zagwarantowane stanowisko w innej firmie. Niemal co drugi (43 proc.) respondent przyznał, że przynajmniej raz w życiu zdarzyło mu się zostawić dotychczasową pracę, nie mając nowego miejsca zatrudnienia. 

Czy odchodzący żałują swojej decyzji?

Tak. Zakładając, że sami zdecydowali się odejść. Więcej niż co piąty (22 proc.) ankietowany stwierdził, że porzucił pracę i później tego żałował. Wśród tej grupy:

  • 47 proc. stwierdziło, że nowa firma nie spełniła ich oczekiwań;
  • 19 proc. tęskniło za dawnymi współpracownikami.

Jak te wyniki rozkładają się pod względem wieku respondentów? Odpowiedzi wskazują, że młodszym ankietowanym najczęściej brakowało dawnych kolegów i koleżanek – dla jednego na trzech (33 proc.) kandydatów był to najważniejszy czynnik. Starsi respondenci oceniają tę kwestię inaczej – dla ponad połowy osób w wieku ponad 49 lat (51 proc.) problemem były niespełnione oczekiwania wobec nowego pracodawcy.

Jakie wnioski możemy z tego wyciągnąć? Po pierwsze, potwierdza się to, co większość specjalistów już wie: zmiana pracy w każdym przypadku niesie za sobą ryzyko i nie zawsze okazuje się korzystna. Po drugie, nie doceniamy czynnika ludzkiego. Pracownicy często tworzą bardzo bliskie i satysfakcjonujące relacje ze swoimi kolegami i koleżankami z pracy. Nawet osoby, które nie żałują odejścia, często za nimi tęsknią. Czy w związku z tym pracownicy myślą o byłych pracodawcach, rozważając dalszy rozwój ścieżki kariery? Spójrzmy na dane!

Wracać czy nie wracać – oto jest pytanie!

Czy powrót do dawnej firmy może być krokiem naprzód? Aż 70 proc. respondentów powiedziało, że przyjęło propozycję pracy od dawnego pracodawcy lub zrobiłoby to, gdyby pojawiła się taka możliwość.

To potencjalnie ogromna pula talentów, dostępna dla firm starających się wypełnić luki kadrowe! Ale czy organizacje robią wszystko, aby, dzięki odpowiednim programom, zachęcić byłych pracowników do powrotu na pokład?

Wygląda na to, że nie. Niemal 8 na 10 (78 proc.) ankietowanych przyznało, że nigdy nie słyszało o tego rodzaju inicjatywach.

To wyraźny sygnał, że firmy powinny włożyć więcej wysiłku w promowaniu takich przedsięwzięć. Muszą także pamiętać o tym, by nieustannie przeglądać i doskonalić swoją kulturę organizacyjną, gdyż dla 78 proc. respondentów jest to kluczowy czynnik wpływający na decyzję o powrocie.

Dobrą wiadomością dla firm jest fakt, że nieznaczna liczba respondentów uznała powrót do dawnego pracodawcy za błąd. Ponad połowa (54 proc.) nie zgodziła się ze stwierdzeniem, że kandydaci nigdy nie powinni wracać, podczas gdy 36 proc. nie miało na ten temat zdania. Również nieco ponad połowa (52 proc.) uważa, że w ostatecznym rozrachunku powrót opłaca się obu stronom.

Przedstawione wyniki badania wyglądają obiecująco dla firm, które rozważają stworzenie strategii dotyczącej powrotów byłych pracowników. Budując odpowiednie programy oraz korzystając z mediów społecznościowych i innych kanałów komunikacyjnych, pracodawcy mogą poszerzyć swoją pulę kandydatów o znane i sprawdzone osoby.

Chcesz zatrudnić pracowników?

Chcesz porozmawiać z nami o swoich potrzebach rekrutacyjnych? 

Skontaktuj się z nami

Przegląd Wynagrodzeń

Kluczowe informacje na temat wynagrodzeń w poszczególnych sektorach i trendów na rynku pracy. 

Dowiedz się więcej

Dołącz do ponad tysiąca czytelników!

Otrzymuj bezpłatny newsletter z cotygodniową porcją porad.