Sprawdź nowe oferty i znajdź pracę swoich marzeń.
Porozmawiajmy o Twoich potrzebach rekrutacyjnych.
Pomożemy Ci zatrudnić najlepszych pracowników lub znaleźć pracę Twoich marzeń.
Często zakłada się, że celem każdego pracownika jest awansowanie w pracy aż do momentu, gdy osiągnie najwyższy możliwy szczebel w organizacji. Ale czy awans jest podstawowym celem wszystkich pracowników? Czy osoby, którym zależy na awansie są przekonane, że pomoże im on w rozwoju kariery?
Aby głębiej zbadać to zagadnienie, firma Michael Page przeprowadziła ankietę wśród niemal 7000 kandydatów z całej Europy. Zapytaliśmy, jak ważne jest dla nich wspinanie się po kolejnych szczeblach firmowej drabiny, co najbardziej cenią w awansowaniu oraz czy mają jasną wizję swojej ścieżki kariery.
Byliśmy także ciekawi, czy kandydaci są proaktywni w walce o swoje cele. Czy poprosili o awans, czy też woleli zaczekać, aż ich przełożony sam to zaproponuje? Podobnie – czy firmy powinny z większym zaangażowaniem zachęcać ludzi, by sami zgłaszali się z prośbą o awans?
Przyjrzyjmy się wynikom ankiety, by dowiedzieć się więcej o postawach kandydatów wobec awansowania.
Ogromna większość – aż 92% respondentów – mówi, że awansowanie jest dla nich „bardzo ważne” (32%) lub „ważne” (59%). 23% twierdzi, że rozważałoby odejście z pracy, gdyby oczekiwany awans nie doszedł do skutku.
Te dane pokazują, że współcześni pracownicy są ambitni, a także gotowi, by w pogoni za tymi ambicjami zmienić pracę.
Zadziwiająco klarownie widzą również swoje cele zawodowe. Ponad połowa (54%) ankietowanych (58% mężczyzn i 49% kobiet) twierdzi, że wie, dokąd zmierza. Dobrze określona ścieżka kariery jest także kluczowym elementem zaangażowania w pracę – „bardzo ważnym” dla 45% respondentów i „ważnym” dla 48%. W tym kontekście przełożony, który pomaga pracownikom w rozwoju kariery, jest nie do przecenienia. W poprzedniej ankiecie Michael Page 48% badanych stwierdziło, że ich idealny szef to ktoś, kto pomaga im „osiągnąć pełnię potencjału”.
Nie jest zaskoczeniem, że podwyżka jest dla pracowników jednym z najważniejszych czynników, które biorą pod uwagę, rozważając propozycję awansu. Aż 91% ankietowanych umieściło ten punkt na szczycie listy priorytetów. Z kolei niemal połowa (46%) badanych twierdzi, że woli otrzymywać wyższe wynagrodzenie, ale bez zmiany nazwy stanowiska.
Wciąż jednak pieniądze to nie wszystko. Około 9 na 10 respondentów uważa, że większy zakres odpowiedzialności i dostęp do profesjonalnych szkoleń to kluczowe składniki awansu.
Mniejsza grupa kandydatów (69%) wymienia publiczne uznanie (wewnętrzna i/lub zewnętrzna komunikacja na temat nowego statusu pracownika) jako ważną korzyść związaną z awansem. To czynnik bardziej istotny dla starszych pracowników – 73% tych w wieku 45 lat i więcej uznało go za priorytetowy.
Zdecydowana większość (81%) respondentów uważa, że awanse powinny być przyznawane w oparciu o wyniki pracy. To obejmuje umiejętności interpersonalne lub miękkie, takie jak „postawa i postępowanie” czy „gotowość na zwiększenie zakresu obowiązków”.
Chociaż pracownicy mają skonkretyzowane opinie dotyczące kryteriów awansu, są przekonani, że pracodawcy nie zawsze jasno je komunikują. Ogromna większość (87%) respondentów twierdzi, że firmy powinny być w tym obszarze bardzo przejrzyste. Wyniki badania wskazują jednak, że to oczekiwanie często zderza się z rzeczywistością. Około 69% kandydatów mówi, że ich firma nie ogłosiła żadnej oficjalnej informacji na temat kryteriów awansu. Jedynie 8% ankietowanych twierdzi, że ich pracodawca powiedział im wszystko, co powinni wiedzieć na temat awansowania, podczas gdy 17% otrzymało niekompletne informacje.
Podobnie jest w przypadku ścieżek kariery. Około 63% respondentów twierdzi, że ich firma nie oferuje żadnych jasnych kryteriów ani informacji na ten temat. 22% przyznaje z kolei, że otrzymało odpowiednie informacje, ale tylko w odniesieniu do niektórych stanowisk. Zaledwie 8% kandydatów uważa, że ich firma powiedziała pracownikom wszystko, co powinni wiedzieć na temat ścieżek kariery.
Najważniejszy wniosek? Kandydaci uważają, że pracodawcy mogą i powinni zrobić więcej, by przejrzyście komunikować kryteria awansu.
Uderzający jest fakt, że większość (54%) ankietowanych stwierdziła, że nigdy nie prosiła o awans. Dlaczego?
Po pierwsze i najważniejsze, wśród kandydatów żywe jest przekonanie, że to pracodawca powinien zrobić pierwszy krok. Niemal połowa (45%) ankietowanych sądzi, że ich przełożeni powinni jako pierwsi poruszyć ten temat. Pytanie to nie miało odniesienia w stosunku do około jednej trzeciej respondentów (34%), ponieważ ci zawsze awansowali bez proszenia.
Ciekawe informacje pojawiły się w przypadku jednej czwartej (24%) kandydatów, którzy uznali, że nie zapracowali na awans, zatem nigdy o niego nie prosili. Luka związana z płcią jest tu widoczna – kobiety (28% respondentów) częściej niż mężczyźni (20%) dokonywały samowykluczenia ze ścieżki awansu. Pracodawcy muszą wziąć pod uwagę możliwość, że zarówno kobiety, jak i mniej pewni siebie członkowie zespołu, chociaż utalentowani, mogą być niesłusznie pomijani w awansowaniu. Pracownicy powinni z kolei szlifować swoje umiejętności proszenia o awans i negocjowania podwyżki.
Wspomnieliśmy już, że kandydaci uznają dostęp do profesjonalnych szkoleń za jedną z najważniejszych korzyści z awansu. Zła wiadomość jest taka, że niemal połowa (48%) respondentów twierdzi, że pracodawcy nie oferowali im (prawie) żadnych możliwości awansu, a zaledwie 14% firm zapewnia regularne szkolenia, które pozwalają pracownikom rozwijać kompetencje.
Przy braku formalnego szkolenia, kandydaci chcieliby przynajmniej, by ktoś był ich przewodnikiem i udzielał im porad na temat kariery. Jednak 67% ankietowanych przyznaje, że brakuje im mentora, który mógłby odegrać tę rolę – to kolejny problem, którym powinny zająć się firmy.
Koniec końców, wiele straconych szans sprowadza się do braku komunikacji. Kandydaci pragną otrzymać awans, rozwijać się zawodowo, a w niektórych przypadkach całkowicie zmienić ścieżkę kariery. Pracodawcy jednak nie mówią im, co muszą zrobić, by osiągnąć te cele. Nie jest zaskoczeniem, że w mało przejrzystych organizacjach wielu pracowników obawia się otwarcie prosić o awans. Pracodawcy oferujący programy rozwoju umiejętności, mentoring i jasne informacje na temat kryteriów awansu, będą mieli większą szansę przyciągnąć i zatrzymać talenty, których potrzebują.
Chcesz porozmawiać z nami o swoich potrzebach rekrutacyjnych?
Kluczowe informacje na temat wynagrodzeń w poszczególnych sektorach i trendów na rynku pracy.