Grupa profesjonalistów robiących 'high five' w biurze.
Metody zatrzymywania najlepszych ludzi w firmie należy dopasować do potrzeb konkretnych pracowników. Dalekowzroczni pracodawcy rozumieją, że każdą osobę co innego motywuje do inwestowania talentu i energii w firmę. Wiedza na temat sposobów motywowania poszczególnych członków zespołu pomoże ci zatrzymać ich w przedsiębiorstwie i uczynić przyszłymi liderami. Jak stymulować motywację i zaangażowanie pracowników? Jak nie stracić najlepszych kadr i uniknąć nadmiernej rotacji? Przygotowaliśmy kilka rad:

Wzmacniaj poczucie sprawczości

Aby pracownicy mogli odnosić sukcesy, muszą czuć, że mają kontrolę nad przebiegiem swojej pracy. Stwórz zrozumiałe oczekiwania i harmonogramy, a następnie pozwól swoim ludziom samodzielnie zdecydować, w jaki sposób osiągną cele. Upewnij się, że twoi pracownicy mają wszystkie informacje, szkolenia i zasoby niezbędne do realizacji zadań. Mając zapewnione zaplecze, będą mogli skupić się na wynikach. Jeśli to możliwe, zaangażuj członków zespołu w podejmowanie decyzji dotyczących ich pracy i wywieranie wpływu na kierunek, w którym zmierza firma. Dzięki temu poczują, że ich wkład jest doceniany oraz zidentyfikują się ze swoim stanowiskiem, co pozwoli im na dłużej związać się z organizacją.

Nagradzaj i wyrażaj uznanie

Regularne nagradzanie i docenianie osiągnięć jest jedną z najpotężniejszych strategii retencji kadr. Spraw, żeby wkład twoich pracowników był dobrze widoczny – publicznie wyrażaj uznanie dla ich osiągnięć podczas spotkań zespołu i wysyłaj skierowane do całej firmy maile, informujące o sukcesach. Szczere słowo „dziękuję” jest również prostym i skutecznym sposobem na docenienie pracownika. Nie zapominaj o odpowiedniej gratyfikacji finansowej (podwyżka, premia) oraz motywatorach pozafinansowych (np. możliwość poprowadzenia nowego projektu).

Zapewniaj wyzwania i rozwój

Dawanie najlepszym pracownikom szans rozwoju zawodowego jest kluczem do zatrzymania ich w firmie. Ambitne osoby lubią się cały czas uczyć, dlatego zagwarantuj im regularne szkolenia, aby ich umiejętności były wciąż aktualne i zapewniały im kolejne awanse. Dawaj wyzwania w postaci nowych zadań i pozwól swoim pracownikom realizować projekty, które umożliwią im zdobycie nowych kompetencji.

Wspieraj i nadawaj kierunek

Jakość relacji pracownika z jego przełożonymi i kolegami determinuje poziom satysfakcji z pracy. Upewnij się, że twoje oczekiwania są zrozumiałe, a zadania – osiągalne. Komunikuj się otwarcie i uczciwie, dotrzymuj obietnic. Dostarczaj regularną informację zwrotną i zachęcaj pracowników do zgłaszania własnych propozycji, uwag i pomysłów. Spotykaj się ze swoimi podwładnymi, by omawiać ich postępy – dzięki temu poczują się ważną częścią zespołu. Stwórz pozytywne, motywujące środowisko pracy i okazje do wspólnej zabawy.

Chcesz zatrudnić pracowników?

Chcesz porozmawiać z nami o swoich potrzebach rekrutacyjnych? 

Skontaktuj się z nami

Przegląd Wynagrodzeń

Kluczowe informacje na temat wynagrodzeń w poszczególnych sektorach i trendów na rynku pracy. 

Dowiedz się więcej

Dołącz do ponad tysiąca czytelników!

Otrzymuj bezpłatny newsletter z cotygodniową porcją porad.