Analiza danych może pomóc ci wyselekcjonować najlepszych kandydatów spośród setek aplikacji. Ale jak znaleźć takiego, który najlepiej pasuje do twojej firmy?

Zatrudnienie niewłaściwego kandydata może okazać się bardzo kosztowne. To właśnie dlatego analiza danych staje się coraz popularniejsza wśród pracodawców. Ten trend rozpoczął się w branży profesjonalnego sportu: zamiast polegać na subiektywnej poradzie uzyskanej od łowcy talentów, drużyna piłkarska, taka jak Arsenal, ma podpisany kontrakt z agencją zajmującą  się analizą danych, która doradza, których piłkarzy zatrudnić, bazując na uzyskanych przez nich wynikach.

Oprogramowanie, które pozwala wyselekcjonować najlepszych

Firmy takie jak Netflix, Rituals i L’Oréal używają podobnych metod, by „odsiać” najlepszych ludzi spośród wszystkich kandydatów. Specjalny program zbiera dane na temat kandydatów i analizuje język, z którego korzystają oraz wyniki gier i testów psychologicznych. Na bazie rezultatów menedżer do spraw zatrudnienia otrzymuje krótką listę najbardziej obiecujących kandydatów. I to do niego należy podjęcie ostatecznej decyzji.

Rola rozmowy kwalifikacyjnej

Jaka jest rola rozmowy kwalifikacyjnej w tym procesie? Najlepszym pomysłem jest połączenie dwóch procesów selekcji. Dane pozwalają menedżerowi ds. rekrutacji uzyskać obiektywne informacje o kandydacie, niezależne od jego wieku, płci lub poglądów. To pozwala lepiej się przygotować do rozmowy.

Jak więc upewnić się, że wybierasz właściwego kandydata? Te rady mogą pomóc:

1. Zwróć uwagę, czy kandydat zadaje odpowiednie pytania

Jeśli używasz metody, która pozwoli ci zebrać twarde dane na temat kandydata, już znasz jego umiejętności. Musisz jedynie dowiedzieć się, czy jest on zainteresowany pracą w twojej firmie. Odpowiedni kandydat będzie zadawał pytania świadczące o tym, że zrobił research na temat organizacji oraz stanowiska. Sposób, w jaki formułuje swoje pytania i reaguje na twoje odpowiedzi, powie o nim bardzo wiele.

2. Włącz swoich współpracowników w proces rekrutacyjny

Kandydat musi pasować do zespołu, z którym będzie pracował. Ważne jest zatem, aby poznać opinię jego przyszłych współpracowników. Niektóre firmy zapoznają dwóch lub trzech najlepszych kandydatów z zespołem, na przykład zabierając ich na lunch. To świetny sposób, by sprawdzić, jak dany kandydat zachowuje się w bardziej nieformalnych okolicznościach i przekonać się, jak bardzo chce pracować w tej właśnie firmie.

3. Sprawdź, czy kandydat prezentuje mierzalne wyniki

Jakie są osiągnięcia kandydata i co chce on osiągnąć na nowym stanowisku? Dobry kandydat zaprezentuje wymierne wyniki projektów, w które był lub jest zaangażowany. Firma taka jak Google nie czeka nawet na rozmowę kwalifikacyjną, ale śledzi osiągnięcia utalentowanych pracowników, którzy pracują dla konkurencji.

4. Zapytaj, czemu kandydat zakończył pracę u poprzednich pracodawców

Najlepszym miernikiem przyszłego zachowania jest przeszłe zachowanie. Chociaż dziś pracownicy są dużo bardziej mobilni niż byli jeszcze 10 lat temu, pewnie nie chciałbyś zatrudnić „skoczka”, który zbyt często zmienia miejsca pracy. Jeśli ktoś pracował u wszystkich swoich pracodawców krócej niż dwa lata, warto się dowiedzieć dlaczego.

5. Szukaj kogoś, kto się od ciebie różni

Jednym z najczęściej powtarzających się błędów w procesie rekrutacji jest fakt, że automatycznie będziesz preferować osoby, które wyglądają i zachowują się jak ty. Gruntowna analiza danych, połączona z dobrym zrozumieniem tego, jakiej osobowości potrzebujesz w swoim zespole, pozwoli uniknąć tego błędu.

Poszukujesz utalentowanych kandydatów? Skontaktuj się z nami już dziś!

Dołącz do ponad tysiąca czytelników!

Otrzymuj bezpłatny newsletter z cotygodniową porcją porad.