Opracowanie zwięzłego, choć zawierającego wiele szczegółów planu kariery to dobry sposób, aby określić, na jakim etapie ścieżki rozwoju zawodowego się znajdujesz, co chciałbyś osiągnąć i w jaki sposób zrealizować swoje zamiary. Poniżej przedstawiamy pięć kroków, które pomogą ci sporządzić twój plan kariery.


Krok 1: Poznaj samego siebie

Odpowiedz na kilka ważnych pytań na temat twojej osobowości, oczekiwań i wyznawanych wartości, które pomogą ci sprecyzować, co chcesz osiągnąć w swojej karierze:
• Skąd czerpię motywację i co jaki rodzaj aktywności sprawia mi satysfakcję?
• Jaką mam osobowość i jakie są moje priorytety?
• Które cechy mojego charakteru moi bliscy uważają za moje mocne strony, a które – za słabości?
• Czym kieruję się (wymień pięć elementów), wybierając daną ofertę pracy?


Krok 2: Oceń swoje kompetencje

Formułując plan kariery powinieneś kierować się, poza swoimi pragnieniami, także kompetencjami zdobytymi na dotychczasowej drodze zawodowej. Zastanów się nad posiadanymi umiejętnościami, odpowiadając na następujące pytania:
• Jakie posiadam kwalifikacje i jakie jest moje doświadczenie zawodowe?
• Jakie są moje mocne strony, umiejętności miękkie i kompetencje zawodowe?
• Jakie są moje najważniejsze osiągnięcia zawodowe?
• Jakie są moje słabe strony i nad czym powinienem popracować?


Krok 3: Ustal kierunek działania

Wybierz taki rodzaj pracy i branżę, w której masz szansę się sprawdzić, biorąc pod uwagę swoje zainteresowania, cechy charakteru, posiadane umiejętności i doświadczenie zawodowe. Określ w swoim planie kariery:
• branże, w których chciałbyś pracować;
• zawody, które chciałbyś wykonywać;
• dopasowanie kwalifikacji do tego, czym chciałbyś się zajmować;
• obszary, które wymagają dopracowania.


Krok 4: Trzymaj się ram czasowych

Kiedy już wiesz, czego pragniesz, zastanów się, w jaki sposób to osiągniesz. Odpowiedz na poniższe pytania, by podzielić twój cel główny na cele szczegółowe i kolejne etapy:
• Co chcę osiągnąć w ciągu najbliższych 6, 12 i 18 miesięcy? Kiedy i w jaki sposób osiągnę swoje cele edukacyjne?
• Kiedy i w jaki sposób zdobędę dodatkowe umiejętności i potrzebne mi doświadczenie zawodowe?
• Jakim sposobami i w jakim czasie mogę rozszerzyć swoją sieć kontaktów?


Krok 5: Monitoruj realizację planu

Kiedy już ustalisz swoje cele zawodowe i sposoby ich realizacji, twoja droga rozwoju zawodowego będzie rysowała się jasno. Co sześć miesięcy sprawdzaj postępy w realizacji twojego planu kariery, aby się upewnić czy działasz na tyle skutecznie, by osiągnąć swoje cele. Dostosuj swój plan kariery i wytyczane cele do zmieniających się warunków ekonomicznych i sytuacji osobistej.