Przygotuj się odpowiednio do rozmowy z pracodawcą o podwyżce. Zorientuj się, ile zarabia się na podobnym stanowisku w innych firmach, przypomnij szefowi o swoim wkładzie w rozwój przedsiębiorstwa i jasno sformułuj swoje oczekiwania. Nasze wskazówki ułatwią ci przeprowadzenie tej ważnej rozmowy w sposób profesjonalny, co zwiększy twoje szanse na uzyskanie podwyżki.Krok 1: Poznaj swoją wartośćPostaraj się dowiedzieć, jakie są przeciętne zarobki na analogicznym stanowisku w innych firmach. Skorzystaj z informacji zamieszczonych w internecie (pomocne moga być np. Przeglądy Płac wydawane przez Page Personnel), porozmawiaj z ludźmi pracującymi w twojej branży, poproś o opinie osoby zajmujące się na co dzień doradztwem zawodowym.Krok 2: Poznaj sytuację rynkową twojej firmy i całej branżyZrób rozeznanie w sytuacji rynkowej przedsiębiorstwa, w którym jesteś zatrudniony i w branży, którą reprezentujesz. Twój sposób prowadzenia negocjacji płacowych nie może przebiegać w oderwaniu od faktów, czyli znajomości aktualnej kondycji firmy i sytuacji w całym sektorze. Twoje żądania finansowe powinny być dostosowane do tego, czy twoja firma rozwija się, czy też walczy o utrzymanie się na rynku. Nie bez znaczenia jest także ogólna sytuacja ekonomiczna w branży i w kraju.Krok 3: Podkreśl swoją wartośćPodstawą wszelkich negocjacji płacowych jest świadomość swojej wartości i realna ocena swojego wkładu w rozwój firmy. Zaprezentuj się jako osoba kompetentna, która przyczyniła się w znaczący sposób do sukcesów firmy i jako ktoś, komu niewielu pracowników dorównuje talentem i umiejętnościami. Przypomnij o swoich kwalifikacjach oraz odbytych ostatnio kursach i szkoleniach zawodowych. Śmiało przytaczaj przykłady swoich sukcesów, kiedy to twoje działania i inicjatywa zadecydowały na przykład: o wygraniu przetargu, zrealizowaniu założonych celów marketingowych czy pozyskaniu cennego klienta. Jeżeli podejmowałeś się ostatnio obowiązków wykraczających poza zadania przypisane do twojego stanowiska pracy, także uwzględnij to w negocjacjach.Krok 4: Przećwicz swoje wystąpienieSposób, w jaki przeprowadzisz bezpośrednią rozmowę z pracodawcą może zadecydować o sukcesie bądź porażce całego przedsięwzięcia. Staraj się zaprezentować jako osoba pewna swoich racji, a jednocześnie rozsądna i racjonalna. Zażądaj określonej sumy i zdecyduj się na konkretne benefity pozapłacowe. Bądź gotowy zrezygnować z części swoich oczekiwań, choć ustal minimalne warunki, które gotowy jesteś zaakceptować, jeśli gra ma być warta świeczki. Wraz z zaufaną osobą przećwicz rozmowę o podwyżce, uważnie wysłuchaj informacji zwrotnej i poproś o wskazówki, jak zaprezentować się w bardziej przekonujący sposób.Krok 5: Przedstaw swoje oczekiwaniaPodczas rozmowy z pracodawcą przypomnij, jak długo zajmujesz dane stanowisko i jak na przestrzeni tego czasu zmieniał się zakres twoich obowiązków. Omawiając swoje sukcesy, postaraj się wskazać ich wymierną wartość dla firmy, wyrażającą się w formie zwiększonych zysków, lepszego zarządzania zasobami czy realnych oszczędności finansowych lub materiałowych. Podkreśl też, że jesteś świadomy rynkowej wartości swojej pracy. Daj pracodawcy czas do namysłu nad twoją propozycją i podziękuj za spotkanie. Wyraź nadzieję na wypracowanie porozumienia, które będzie satysfakcjonować obie strony.Krok 6: Opracuj plan zapasowyDecyzja o przyznaniu pracownikowi podwyżki zależy od wielu czynników i często podejmowana jest na wyższych szczeblach zarządzania firmą. Przygotuj sobie plan zapasowy, w razie gdyby twoje żądania finansowe nie zostały spełnione. Opracuj na przykład program podnoszenia kwalifikacji zawodowych, obejmujący szkolenia i kursy, w których chciałbyś uczestniczyć lub poproś o zmianę niektórych zadań na takie, które byłyby dla ciebie bardziej interesujące i które rozwijałyby twój potencjał. Pomoże ci to wzmocnić twoją pozycję w kolejnych negocjacjach płacowych i przyczyni się do twojego rozwoju zawodowego.Rozwój zawodowyJak dostać awans?Jak otrzymać podwyżkę?Rady dla młodych menedżerów więcej... Poszukiwanie pracyKonsultanci Michael Page czekają na twoją aplikacjęSkuteczne sposoby na znalezienie pracyWykorzystaj social media do szukania pracy więcej... CV i list motywacyjnyJak napisać CV, które przyciągnie wzrok rekrutera?Jak stworzyć skuteczny list motywacyjny?10 rad, jak napisać skuteczne CV więcej... Rozmowa kwalifikacyjna5 sposobów na opanowanie stresu przed i w trakcie rozmowy kwalifikacyjnejCzeka cię rozmowa kwalifikacyjna? Przygotuj się!Rozmowa kwalifikacyjna – najczęściej zadawane pytania więcej... Zarządzanie karierą5 kroków do równowagi między pracą a życiem osobistymKiedy warto zmienić pracę?Jak profesjonalnie zrezygnować z pracy? więcej...