Rezygnacja z pracy na dobrych warunkach wymaga przygotowania, taktu i profesjonalizmu. Jeśli odejdziesz z pracy zgodnie z zasadami etykiety, możesz wzmocnić swój wizerunek godnego zaufania i taktownego profesjonalisty, co doda ci pewności siebie w kolejnych zawodowych poczynaniach. Skorzystaj z poniższych wskazówek, żeby dowiedzieć się, jak odejść z pracy z klasą.

Przygotuj się

Zanim ogłosisz chęć opuszczenia zajmowanego stanowiska, upewnij się, że twoja decyzja jest przemyślana, ostateczna i nieodwołalna. Jeśli będziesz pewny powodów, dla których chcesz zrezygnować z pracy, unikniesz pokusy przyjęcia kontroferty. Zanim złożysz wypowiedzenie, podpisz list intencyjny z nowym pracodawcą. Sprawdź również okres wypowiedzenia i przemyśl, w jaki sposób wyjaśnisz podjętą decyzję swojemu przełożonemu. To pozwoli ci przewidzieć ewentualne pytania oraz zapewni komfort psychiczny podczas rozmowy z szefem.

Spotkaj się ze swoim przełożonym

Jak złożyć wypowiedzenie, aby zachować się profesjonalnie? Najlepiej poinformuj przełożonego o rezygnacji osobiście, udzielając jak najwięcej wyjaśnień. Wybierz dogodną chwilę, aby się z nim spotkać, zanim jeszcze o swojej decyzji powiadomisz kolegów. Profesjonalnie i uprzejmie przedstaw swoje powody oraz wyraź wolę dokończenia bieżących zobowiązań przed odejściem. Następnie umów się na termin złożenia wypowiedzenia lub rozwiązania umowy za porozumieniem stron oraz wspomnij o swoich dalszych planach zawodowych. Jeśli nie chcesz, nie musisz jednak zdradzać żadnych szczegółów.

Złóż rezygnację

Po spotkaniu złóż lub wyślij krótkie, uprzejme i oficjalne pismo, potwierdzające zamiar rezygnacji z pracy. Jeśli umówiłeś się ze swoim szefem na konkretną formę wypowiedzenia, niezwłocznie dostarcz odpowiednie dokumenty. Gdy wysyłasz maila, nawiąż w nim do przebiegu spotkania ze swoim przełożonym. Możesz ponownie podsumować powody zmiany pracy. Napisz, czego się nauczyłeś na swoim stanowisku oraz ile dała ci praca w obecnej firmie. Zakończ pozytywnym akcentem. W dobrym tonie jest podziękować i życzyć firmie pomyślnej przyszłości.

Uporządkuj swoje sprawy

Wrażenie, jakie po sobie zostawiasz w czasie okresu wypowiedzenia, może wpłynąć na referencje, jakie otrzymasz w przyszłości. Spróbuj w tym czasie wykonywać swoją pracę najlepiej, jak potrafisz. Bądź gotowy do wdrożenia swojego następcy, przekaż sprawy właściwym osobom, sporządź szczegółowy dokument przekazania. O swojej rezygnacji poinformuj wszystkich klientów oraz osoby, z którymi utrzymywałeś kontakty biznesowe. Poradź im, z kim powinni się kontaktować po twoim odejściu. W ostatnim dniu pracy możesz wysłać do kolegów z firmy pożegnalny email, w którym dziękujesz im za wspólną pracę. Nie zapomnij podać w nim danych kontaktowych, pod którymi będziesz osiągalny poza firmą – w ten sposób rozwijasz swoją sieć zawodowych kontaktów.

Pozostaw po sobie dobre wrażenie

Odchodząc z pracy pamiętaj o tym, by nie palić za sobą mostów i nie narażać się na utratę dobrej opinii. W przyszłości możesz przecież potrzebować referencji od swojego poprzedniego pracodawcy, a dobre relacje z kolegami z pracy rozwiną twoją sieć kontaktów. Może pewnego dnia wasze zawodowe drogi się jeszcze skrzyżują? To bardzo prawdopodobne, szczególnie w wąskich branżach i specjalizacjach. Dlatego zapewnij sobie dobrą opinię, odchodząc z klasą i pozostawiając po sobie doskonałe wrażenie.