Każdy nowo zatrudniony pracownik potrzebuje czasu, aby wyrobić sobie opinię na temat firmy, współpracowników i odnaleźć się w nowej roli. Od pracodawcy zależy, czy podwładny szybko i bezproblemowo pozna reguły życia w firmie, zostanie zaakceptowany przez zespół i dopasuje się do stylu pracy w przedsiębiorstwie. Oto kilka wskazówek, jak sprawić, by pracownik szybko i sprawnie zaaklimatyzował się w nowej pracy, uzyskał potrzebne mu na starcie informacje i ani przez chwilę nie żałował tego, że dołączył do firmy.Opracuj planPoczątkujący pracownik doceni fakt, że firma ma opracowane standardy wdrażania (onboardingu) nowych ludzi na pokładzie. Stresujących sytuacji będzie znacznie mniej, jeżeli obowiązki nowego członka załogi, sposób jego szkolenia czy kompetencje osób zobowiązanych do pomagania mu w adaptacji zostaną opracowane dużo wcześniej. To sprawi też, że nowy pracownik szybciej zapozna się z wymaganiami swojego stanowiska i dopasuje do zespołu.Dopilnuj podstawowych kwestiiPrzygotuj to, co niezbędne, by pierwszy dzień w pracy nowej osoby przebiegł bezproblemowo i nie zdezorganizował dnia innym pracownikom. Zadbaj o to, by miejsce pracy (biurko, komputer, inne narzędzia) zostało zawczasu przygotowane, a wszelkie niezbędne przepustki, loginy i kody autoryzacyjne – udostępnione. Oprowadź nowo zatrudnionego po biurze, dopilnuj wszystkich formalności, zapoznaj go z podstawowymi informacjami – kulturą firmy, godzinami pracy, wymaganiami dress code’u i terminami wypłat.Bądź dostępnyPoczątkujący pracownicy mają często wiele pytań i wątpliwości. Bądź dla nich dostępny i zachęcaj ich do dzielenia się swoimi uwagami i przemyśleniami. Kiedy oswoją się już z nową sytuacją, ich pytania staną się bardziej wnikliwe, dbaj zatem o to, by regularnie sprawdzać, jak sobie radzą i na bieżąco pomagać im przechodzić przez kolejne etapy przystosowania do życia w firmie.Nie zaniedbuj relacji międzyludzkichO sukcesie adaptacyjnym nowego pracownika można mówić, kiedy zostanie zaakceptowany przez zespół, w którym pracuje i pozna kulturę i wartości danej organizacji. Nie żałuj czasu, by wdrożyć nową osobę w niuanse polityki firmowej, zasad działania przedsiębiorstwa oraz lokalnej i międzynarodowej hierarchii zależności. Pomóż nowemu pracownikowi rozwinąć relacje i kontakty w ramach firmy, aby sprawić, że poczują się jej częścią.Pokaż pracownikowi szerszy ogląd sytuacjiNowy pracownik powinien wiedzieć, w jaki sposób wykonywana przez niego praca wpisuje się w szerszy kontekst działań firmy i jaki ma związek z jej celami biznesowymi. Pomoże mu to również poznać dostępną ścieżkę kariery i świadomie pokierować swoim rozwojem zawodowym.Budowanie zaangażowaniaWzmacniaj decyzyjność pracowników, aby wzmocnić firmęRóżnorodność jest korzystna dla biznesu – 5 filmowych przykładów5 korzyści, które daje elastyczny czas pracy więcej... Rekrutacja i selekcjaMillenialsi – przyjaciel czy wróg pracodawcy?Jak nie prowadzić employer brandinguJak przeprowadzić rozmowę kwalifikacyjną? więcej... Rozwój i retencjaJak zarządzać różnorodnością w zespole? 5 wskazówekJaką rolę odgrywa planowanie sukcesji?Jak zatrzymać najlepszych pracowników w firmie? więcej... Nasze usługiLinksMichael Page – twój partner w biznesieRekrutacja z Michael PageNasze metody poszukiwania kandydatów więcej...