Spotkanie twarzą w twarz z kandydatem daje pracodawcy możliwość weryfikacji informacji zawartych w CV. Aby rozmowa kwalifikacyjna przyniosła wymierne korzyści i nie okazała się stratą czasu, również rekruter powinien się do niej dobrze przygotować. Oto zestaw wskazówek i pytań, które pozwolą sprawdzić kompetencje kandydata:


Określ profil kandydata

Każde stanowisko wymaga od potencjalnego pracownika określonych cech i kompetencji. Zastanów się, które umiejętności są najbardziej istotne z punktu widzenia struktury firmy i zakresu obowiązków na danym stanowisku – komunikatywność, umiejętności przywódcze, dyspozycyjność, a może duża odporność na stres? Dogłębna analiza pozwoli ci stworzyć portret psychologiczny kandydata idealnego. Będziesz również wiedział, jakie pytania zadawać podczas rozmowy kwalifikacyjnej, aby go odnaleźć.


Ustal kryteria oceny

Rozmowa rekrutacyjna daje możliwości sprawdzenia różnorodnych kompetencji. Aby właściwie ocenić i porównać odpowiedzi kandydatów, należy opracować konkretne i przejrzyste kryteria ich oceny. Rekomendujemy stworzenie skali i przyznawanie punktów za każdy poddawany weryfikacji obszar, np. od 1 do 5, gdzie 1 oznacza brak doświadczenia/umiejętności, a 5 – imponujące doświadczenie/umiejętność. Zastanów się też nad odpowiednią konstrukcją pytań. Czy odpowiedzi na tak sformułowane zapytania pozwolą ci faktycznie sprawdzić kompetencje kandydata, czy może wprowadzą niepotrzebne zamieszanie? Pytania powinny być proste w formie. Doskonale, jeśli wymagają od aplikanta przywołania w pamięci konkretnego – życiowego lub zawodowego – wydarzenia. Na przykład: „Opisz sytuację, w której stworzyłeś innowacyjne rozwiązanie problemu”.


5 kluczowych obszarów kompetencji

Sprawdzając kompetencje kandydata podczas rozmowy kwalifikacyjnej, musisz podzielić jego umiejętności na określone obszary, takie jak:
• Kompetencje indywidualne
Sprawdź, czy kandydat jest ugodowy, zdecydowany, asertywny i konsekwentny w działaniu. Czy nie boi się podejmować ryzyka i posiada określoną wiedzę? Pytanie: Jak zareagowałeś w sytuacji, gdy ktoś zakwestionował stworzony przez ciebie pomysł lub projekt?
• Kompetencje menedżerskie
Nawet jeśli nie rekrutujesz kandydata na stanowisko kierownicze, sprawdź, czy jest dobrym strategiem, umie zarządzać czasem oraz oceniać wyniki. Czy potrafi nawiązywać i podtrzymywać relacje oraz dostrzegać niuanse polityki firmy? Pytanie: Jaki miałeś udział w osiągnięciu celu przez zespół, którego byłeś liderem?
• Kompetencje analityczne
Zweryfikuj, czy kandydat umie analizować przyczyny problemu i proponować różne sposoby jego rozwiązania. Czy jest samodzielny w podejmowaniu decyzji, pojętny, skrupulatny, kreatywny i potrafi prognozować? Pytanie: Jakie twórcze rozwiązanie problemu ostatnio zaproponowałeś?
• Kompetencje interpersonalne
Dowiedz się, jak kandydat funkcjonuje w grupie i w hierarchii korporacyjnych zależności: czy umie działać zespołowo, czy ma skłonności do buntu, czy potrafi pójść na kompromis w sytuacji kryzysowej? Pytanie: Jak układała się twoja współpraca z innymi członkami zespołu przy realizacji złożonego projektu?
• Kompetencje motywacyjne
Zweryfikuj takie cechy kandydata, jak zaradność, chęć szukania nietypowych rozwiązań, entuzjazm, determinacja w realizacji celów, sumienność oraz nastawienie na osiąganie wyników. Pytanie: Co najlepiej motywuje cię do działania?


Ostatnia rada

Zadając kandydatowi pytania podczas rozmowy kwalifikacyjnej, za każdym razem proś, by nawiązał do autentycznej sytuacji, w której uczestniczył; problemu, z którym się zmierzył; doświadczenia, które było jego udziałem. W ten sposób jesteś w stanie ocenić, czy deklarowane umiejętności kandydata przekładają się na praktykę.