Z każdej firmy – z różnych powodów, zarówno osobistych, jak i zawodowych – odchodzą dobrzy pracownicy. Warto zatem odpowiednio przygotować, a potem zatrzymać przy sobie kadrę, która zapewni ciągłość działania organizacji i umożliwi jej dalszy rozwój. Poszukiwanie kandydatów na kluczowe stanowiska w firmie jest niełatwe, kosztowne i czasochłonne – dlatego przygotowanie obecnych pracowników do zastępowania odchodzących kolegów może być dobrym sposobem, by firma działała bez strat i na pełnych obrotach.


Wyłoń potencjalnych liderów

Odpowiednio wcześnie wyłoń pracowników, którzy mają potencjał, by stać się liderami i zadbaj o ich rozwój. Dzięki temu zdobędą niezbędne kwalifikacje i doświadczenie, by zająć stanowiska kierownicze, kiedy przyjdzie na to czas. Ustrzeżesz w ten sposób swoją firmę przed zawirowaniami związanymi z wymianą kadr i zapewnisz ciągłość pracy. To dobry sposób, by rozwinąć kompetencje najzdolniejszych pracowników i odpowiednio wcześnie zadbać o utalentowane osoby, które w przyszłości przejmą stery w firmie.


Opracuj plan działania

Aby właściwie przygotować plan sukcesji, musisz zacząć od uważnej analizy działania twojego przedsiębiorstwa, wskazać kluczowe dla jego rozwoju stanowiska oraz określić kompetencje wymagane, by skutecznie pełnić te funkcje w firmie. Określenie niezbędnych do pracy na danym stanowisku kwalifikacji zawodowych i cech osobowości pomoże ci wyłonić spośród swojej załogi osoby, które nadają się na następców obecnej kadry zarządzającej. Dbając o rozwój przyszłych liderów, korzystaj z takich rozwiązań, jak: mentoring, coaching, powierzanie zastępstw i rotacyjnych obowiązków, programy edukacyjne oraz sformalizowany system udzielania informacji zwrotnej. Dobieraj metody rozwoju do konkretnych osób i regularnie sprawdzaj ich postępy.


Zasady skutecznego kreowania następców

Chociaż sposób, w jaki planowana i przeprowadzana jest sukcesja, różni się w zależności od charakteru firmy i wymagań środowiska biznesowego, pewne wytyczne są uniwersalne i niezależne od wielkości przedsiębiorstwa i stanowisk, które pragnie się obsadzić. Planowanie sukcesji powinno być zatem:
• Powiązane z ogólną strategią rozwoju firmy. To zagwarantuje, że proces będzie właściwie ukierunkowany.
• Przeprowadzane przez kadrę zarządzającą. Kierownictwo firmy wyznacza kierunki jej rozwoju i określa wymagania niezbędne do objęcia kluczowych stanowisk.Bez jego wsparcia i aktywnego nadzoru, proces wyłaniania następców będzie chaotyczny i przypadkowy.
• Dokonywane przy współudziale kierowników i pracowników wyższego szczebla z różnych działów, w tym HR.
• Powiązane z działaniami HR, takimi jak: rekrutacja, zarządzanie efektywnością, nagradzanie lub retencja.
• Przeprowadzone w sposób uwzględniający umiejętności miękkie. Komunikatywność, efektywne zarządzanie czasem i umiejętności negocjacji są równie istotne jak wytyczanie pracownikom ścieżek awansu zawodowego.


Planowanie sukcesji to stały proces

Poszukiwanie przyszłych liderów w dobrze funkcjonującej firmie powinno odbywać się nieustannie. Trzeba na bieżąco identyfikować wyróżniających się pracowników, kierować ich rozwojem i przygotowywać do podejmowania nowych wyzwań zawodowych, a w przyszłości – do awansu i objęcia stanowisk, które są kluczowe z punktu widzenia realizacji celów firmy.