Nie da się skutecznie zarządzać personelem, postępując według wszystkich pracowników w taki sam sposób. Każdy z nich wymaga bowiem indywidualnego podejścia motywacyjnego. Aby wydobyć z ludzi drzemiące w nich talenty i zwiększyć ich zaangażowanie w pracę, należy wziąć pod uwagę zróżnicowanie ich potrzeb i osobowości. Chcąc zatrzymać pracownika w firmie, należy odkryć, co napędza go do działania i w jaki sposób postrzega on swój rozwój zawodowy. Oto kilka wskazówek, jak skutecznie motywować pracowników, by nie tracić najlepszych, ale zwiększyć ich zaangażowanie w pracę i lojalność wobec firmy.


Sprawczość motywuje do aktywności

Aby odczuwać satysfakcję, pracownik musi mieć wpływ na sposób wykonywania pracy. Musi czuć się za nią odpowiedzialny, by chciał wykonywać ją szybciej i lepiej. Przedstaw członkom swojego zespołu jasne wymagania dotyczące celu i terminu ukończenia pracy, ale pozostaw im swobodę wyboru sposobu wykonania zadań i rozplanowania poszczególnych czynności. Zapewnij odpowiednie szkolenie, by prawidłowo wykonywali powierzone im obowiązki i zadbaj o zaopatrzenie ich w niezbędne materiały i narzędzia. Dzięki temu będą mogli skoncentrować cały swój wysiłek i energię na osiąganiu rezultatów. Zapewnij im udział w procesie decyzyjnym, dotyczącym ich obszaru kompetencji; słuchaj opinii i wprowadzaj usprawnienia, licząc się z ich zdaniem. Poczucie, że pracodawca słucha i docenia swoich podwładnych, wpływa znacząco na ich poziom zaangażowania w sprawy firmy oraz pomaga identyfikować się z celami przedsiębiorstwa.


Doceniaj i nagradzaj

Skutecznym sposobem na zatrzymanie najlepszych pracowników w firmie jest docenianie ich wkładu w jej rozwój. Można to osiągnąć, chwaląc ich za osiągane sukcesy i odpowiednio nagradzając. Skuteczną, a niekosztującą nic praktyką jest wyróżnienie pracownika przez publiczne podkreślanie jego dokonań (na przykład na zebraniach lub w wysyłanych do całej firmy emailach). Czasem zwykłe słowa podziękowania i zachęty wystarczają, by pracownik poczuł się dowartościowany. Oczywiście dodatki pieniężne w formie podwyżki czy premii są najlepszym motywatorem, ale benefity pozapłacowe (kierownictwo nowego projektu, elastyczne godziny pracy czy możliwość doboru współpracowników) to także skuteczny sposób na powstrzymanie nadmiernej rotacji kadry.


Stawiaj wyzwania i wspieraj rozwój

Aby zatrzymać w swojej firmie najlepszych pracowników, bądź gotów wspierać ich rozwój i ambicje zawodowe. Utalentowani ludzie chcą się rozwijać i chętnie uczą się nowych rzeczy. Jeżeli umożliwisz im zwiększanie kwalifikacji i zaproponujesz wartościową ofertę szkoleń, mocniej zwiążą się z firmą. Twoi najlepsi pracownicy potrzebują środowiska, w którym będą mieli poczucie, że jeszcze mogą się wiele nauczyć i gdzie czekają na nich nowe wyzwania i wciągające projekty. Zapewniając im takie warunki, zatrzymasz ich w swojej firmie.


Kieruj i wspieraj

Funkcjonujące w firmie metody komunikacji pomiędzy personelem a przełożonymi i panujące relacje międzyludzkie mają niebagatelny wpływ na jakość pracy, lojalność zatrudnionych osób i rotację personelu. Zatrzymanie najlepszych pracowników zależy od umiejętnego zarządzania zasobami ludzkimi, którego podstawą powinny być: otwartość na opinie podwładnych, jasne precyzowanie oczekiwań oraz dotrzymywanie składanych obietnic. Zachęcaj pracowników do wyrażania swoich opinii, doceniaj ich pomysły, licz się z ich zdaniem, podejmując decyzje dotyczące ich pracy i rozwoju kariery. Wyznaczaj cele możliwe do osiągnięcia, nie obciążaj nadmiernie obowiązkami i nie wyznaczaj nierealnych terminów wykonania zadań. Pomóż swoim pracownikom lepiej się zintegrować, komunikować i współpracować oraz dawaj im okazje nie tylko do wspólnej pracy, ale także zabawy.