Sprawdź nowe oferty i znajdź pracę swoich marzeń.
Porozmawiajmy o Twoich potrzebach rekrutacyjnych.
Pomożemy Ci zatrudnić najlepszych pracowników lub znaleźć pracę Twoich marzeń.
Polscy kandydaci podążają za stwierdzeniem, że „każdy kryzys daje nowe możliwości” i wykorzystują je w rozwoju kariery, szczególnie jeśli chodzi o umiejętności, które pomogą im osiągnąć cele.
Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Michael Page, czas lockdownu zmotywował wiele osób do zrewidowania swoich umiejętności i doskonalenia tych bezpośrednio związanych z ich obecnym stanowiskiem.
Na co specjaliści ds. rekrutacji powinni zwracać uwagę podczas rozmów kwalifikacyjnych z potencjalnymi pracownikami? Zapytaliśmy polskich kandydatów o to, gdzie zdobyli nowe umiejętności lub gdzie je doskonalili – przy pomocy wewnętrznych narzędzi w firmie lub przy pomocy zewnętrznych narzędzi.
35,7% respondentów korzystało z narzędzi w firmie, natomiast 31,8% korzystało z narzędzi zewnętrznych, co pokazuje motywację do doskonalenia swoich umiejętności zarówno z pomocą i bez pomocy obecnych pracodawców.
Zapytaliśmy kandydatów również o powód zdobywania nowych umiejętności. Z badania wynika, że zasadniczo kandydaci chcą polepszyć swoje perspektywy zawodowe (58,9%), być bardziej innowacyjnymi (58,9%), udoskonalić swoje umiejętności, aby dostosować je do nowych zadań i obowiązków (54,8%) lub przygotować się do nowej roli w przyszłości (34,2%).
Wszystkie powody chęci doskonalenia są bardzo osobiste, co podkreśla, że potencjalni pracownicy są świadomi tego, że rynek pracy jest bardzo konkurencyjny oraz że umiejętności pomogą im wyróżnić się z tłumu. Z ankiety wynika również, że około 32,9% respondentów zdobyło nowe umiejętności w celu ulepszenia obsługi i satysfakcji klienta w obecnej firmie, natomiast 32,9% ankietowanych podniosło swoje kwalifikacje, aby ulepszyć produkty oferowane przez firmę.
Ze względu na fakt, że duży odsetek pracowników pracuje zdalnie, w wielu przypadkach już od prawie siedmiu miesięcy, zapytaliśmy respondentów o poziom i powody komunikacji z pracodawcami. Większość ankietowanych (70,1%) odpowiedziała, że liczba zdalnych spotkań w czasie lockdownu jest wystarczająca, natomiast 29,9% miało odmienne zdanie.
Pokazuje to, że pracownicy cenią sobie wideorozmowy i komunikację z zespołami, ale tylko na odpowiednim poziomie i w konkretnych celach. Na szczęście nasi ankietowani przyznali, że częstotliwość wideokonferencji jest zrównoważona: 58,3% odpowiedziało, że większa liczba spotkań online była związana z monitorowaniem projektów, natomiast około 50,0% wyjaśniło, że tematyka spotkań w dużej mierze dotyczyła reorganizacji metod pracy.
Ankieta podkreśla również ogromny trud, który zadały sobie firmy i pracownicy, aby praca zdalna stała się dobrze funkcjonującą rzeczywistością poprzez wykorzystanie techniki wideo w celu zarządzania zespołami i współpracownikami (41,7%) oraz, co niezwykle ważne, aby zrekompensować brak kontaktu osobistego (41,7%).
Większość firm starała się usprawnić niektóre z materialnych aspektów pracy zdalnej, a ponad 67% firm w Polsce wyposażyło pracowników w sprzęt taki jak laptopy, telefony, zestawy słuchawkowe inny sprzęt, dzięki któremu mogli wykonywać swoje zadania.
Jednak w oczy rzuca się rażąca różnica, jeśli chodzi o inny główny element pracy zdalnej – meble i możliwość pracy w domu w komfortowych warunkach.
W tej kwestii firmy w Polsce nie spełniły oczekiwań pracowników i tylko 7,5% z nich zapewniło pracownikom stoły, krzesła, podnóżki i tym podobne wyposażenie. Mimo to sytuacja ta może dać myślącym przyszłościowo pracodawcom możliwość zbudowania pozytywnego wizerunku poprzez zaoferowanie potencjalnym pracownikom mebli biurowych i tym samym wyróżnienia się na tle konkurencji.
Pandemia opanowała świat wraz z nadejściem wiosny, a lockdown w większości krajów trwał do czerwca, gdy rozpoczynał się okres wakacyjny. Zaistniała sytuacja sprawiała, że pracownicy i pracodawcy zaczęli zadawać sobie następujące pytanie – jechać na wakacje czy pozostać w domu?
Zdecydowana większość kandydatów zmieniła swoje wakacyjne plany na lato 2020 (80,9%) i podkreśliła, że sytuacja zakłóciła „normalne” życie. Gdy zapytaliśmy respondentów o powody, to wskazywali zdenerwowanie całą sytuacją, ponieważ większość z nich nie podróżowała ze względu na COVID (56,1%) lub na sytuację w kraju lub w danej destynacji wywołanej pandemią (44,6%).
20,9% respondentów zmieniło plany wakacyjne z powodów finansowych – z powodu pandemii nie mogli pozwolić sobie na żadne podróże. O dziwo tylko 20,3% respondentów zmieniło plany wakacyjne z powodu potencjalnej kwarantanny po dotarciu na miejsce lub powrocie z wakacji, co mogłoby skutkować pracą zdalną dla zachowania dystansu społecznego. Kandydaci biorący udział w badaniu Michael Page najmniej martwili się kwestiami związanymi z opieką nad dzieckiem – tylko 2,7% z nich podało je jako powód rezygnacji z podróży.
Wracając do tematu finansów, większość polskich kandydatów (60,1%) wskazała, że pandemia wpłynęła na stan ich finansów w taki czy inny sposób – niewielki odsetek respondentów (2,7%) wskazał, że obecnie zarabia więcej. Jeśli chodzi o powód takiej sytuacji, to 30,9% ankietowanych wskazało, że sytuacja finansowa wynika z obniżenia wynagrodzenia i jest bezpośrednio związana z elastyczną pracą (lub zmniejszonym wymiarem godzin). Wielu kandydatów postanowiło ograniczyć życie towarzyskie, aby poradzić sobie z potencjalnymi problemami w przyszłości i zaczęło bardziej oszczędzać w czasie kryzysu (20,9%).
Jeśli chciałbyś porozmawiać z jednym z naszych ekspertów na temat wyników ankiety, skontaktuj się z nami tutaj. Nasz zespół wykwalifikowanych rekruterów pomoże Ci zrozumieć, jakie korzyści możesz czerpać z zatrudnienia nowego pracownika w swoim zespole.
Chcesz porozmawiać z nami o swoich potrzebach rekrutacyjnych?
Kluczowe informacje na temat wynagrodzeń w poszczególnych sektorach i trendów na rynku pracy.